Coronaviruset

Slik skal butikkene løse «kø-smitte»

Klistremerker skal hjelpe med å holde avstand i køen.

HOLD AVSTAND: Klistremerker med oppfordring om å holde avstand, plassert med mellomrom som viser hvilken avstand man bør holde, er på vei ut i butikkene til Norgesgruppen, som altså driver kjedene Kiwi, Meny, Joker, Nærbutikken og Spar. Foto: Norgesgruppen
HOLD AVSTAND: Klistremerker med oppfordring om å holde avstand, plassert med mellomrom som viser hvilken avstand man bør holde, er på vei ut i butikkene til Norgesgruppen, som altså driver kjedene Kiwi, Meny, Joker, Nærbutikken og Spar. Foto: Norgesgruppen Vis mer

Vi blir oppfordret til å holde en meters avstand til andre, uansett hvor vi er - og dette gjelder også i butikken.

Dette understrekes også i de nye, nasjonale retningslinjene for dagligvarebransjen som Nærings- og fiskeridepartementet lanserte tirsdag. Disse rådene omfatter blant annet en-metersanbefalingen, hygieneråd, at man bør betale kontaktløst så langt det er mulig - og å kun ta på varer man skal kjøpe.

Det kan imidlertid være vanskelig for mange å huske at man skal holde en meters avstand til andre, både andre kunder og de ansatte. Og det kan også være vanskelig å beregne denne avstanden.

Dette kan nå løses med klistremerker:

I norske matbutikker vil du snart få se klistremerker med anmodning om å holde avstand.

- På vei til butikkene

- Klistremerkene er produsert og er i ferd med å bli distribuert rundt i butikkene, sier Kine Søyland, kommunikasjonssjef i Norgesgruppen, til Dinside.

Akkurat hvor lang tid det vil ta før merkene er på plass i butikkene, kan hun ikke si, men lover at det kommer i løpet av kort tid.

- Det er på vei og vil rulles ut fortløpende, i løpet av de nærmeste dagene, sier kommunikasjonssjefen.

- Merkene vil gjøre at det blir lettere å huske at man bør holde en meters avstand - og å kjenne på hva som egentlig er en meter, for det er ikke alltid så enkelt. Vi tror det blir et godt verktøy både for kunden og de ansatte, sier Søyland videre.

- Har det til vurdering

Rema 1000 sier til Dinside at dette er på vei:

- Vi kommer til å rulle ut teip-markører i alle våre butikker. Dette er et enkelt tiltak som allerede er etablert for å beskytte våre ansatte og kunder mot smitte, sier Calle Hägg, PR- og kommunikasjonssjef i Rema 1000.

Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge, sier at de jobber med å se hvordan dette eventuelt kan løses:

- Dette er et tiltak vi har til vurdering, men selv om det høres enkelt ut å bare sette opp en teipstripe, så er mange av våre kassaområder bygget slik at om man setter opp en meters grense en vei, så kommer det i konflikt med ønsket om en meter den andre retningen, sier Kristiansen til Dinside.

- Så vi jobber med å se på hvordan dette kan løses rent praktisk uten at vi må stenge områder eller andre kasser for å kunne gjennomføre en-metersgrensen.

Han sier videre at de opplever at kundene tar hensyn til hverandre og de ansatte.

- Det virker som alvoret har gått opp for mange med tanke på at vi må hjelpe hverandre og ta hensyn slik at vi i fellesskap reduserer smittefaren, sier Kristiansen.

Han er også glad for at det virker som om henstillingen om ikke å hamstre, nå gir resultater:

- Vi ser også at det nå er færre kunder i butikken, men at de handler mer. Det tyder på at henstillingen om ikke å hamstre, men handle for noen dager av gangen, har nådd frem. Det kan også tyde på at mange nå handler for venner eller familiemedlemmer som ikke bør gå ut, sitter i karantene eller er i isolat. Det er godt å se, sier kommunikasjonssjefen videre.

Lokalt initiativ

Vinmonopolet var tidlig ute med klistremerker på gulvet. Trond Erling Pettersen, kategorisjef i Vinmonopolet, sier til Dinside at dette er ett av flere tiltak de gjør for å begrense smittefaren i butikkene.

- Dette med tapemerker på gulvet var en god ide som flere av butikkene våre rundt omkring i landet satte i gang, og vi har nå anbefalt dette som et mulig tiltak fra sentralt hold, sier Pettersen.

- Foreløpig er tilbakemeldingen fra butikkene våre at dette blir veldig godt tatt imot, og overholdt av kundene våre. Tiltaket gjør det lettere for kunder og ansatte å holde god avstand til hverandre, og sørge for at det ikke er for mange kunder inne i butikken samtidig.

Han nevner også andre tiltak som butikkene har iverksatt som plakater; at de ber kundene plukke varene i bærepose i stedet for i handlekurv; og betaling med kort.

Først i Danmark

Danskene var tidlig på pletten med en løsning på dette: Ifølge den danske avisen Politiken var avstandsmarkører på gulvene på vei inn i danske dagligvarebutikker allerede mandag.

Klistremerkene settes opp ved kassene slik at folk skal vite hvor langt unna andre i køen de bør stå.

På klistremerkene er det skrevet «Hold avstand».

Ifølge danske aviser er dette allerede på plass eller på vei inn hos mange kjeder, blant annet Rema 1000, Coop, Netto og Lidl.

Ifølge den svenske avisen Expressen, er det imidlertid ingen umiddelbare planer om en storstilt utrulling av dette i Sverige.

- Glad for retningslinjer

Søyland i Norgesgruppen sier til Dinside at de er glade for at det nå er kommet nasjonale retningslinjer for dagligvarebransjen.

- Vi er veldig glade for de retningslinjene. I en situasjon som nå, hvor mye er uoversiktlig, vanskelig og tøft, er det veldig viktig med nasjonale retningslinjer slik at våre tiltak i butikk blir så tydelig som mulig, og at man i så liten grad som mulig vil se lokale variasjoner, sier Søyland.

- Det er mye usikkerhet og frykt ute i befolkningen. Og jo tydeligere og ryddigere og mer enhetlige bransjen fremstår, jo bedre er det for kunden, sier hun.

Ifølge en avstemming i en artikkel på Dinside, sier 82 prosent at de er mer tilbakeholden med å gå ut nå, enn vanligvis, for eksempel å gå på butikken.

-

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!