Slik overlever du bakrusen

Festen er over - nå gjelder det å begrense skadene. Les våre beste råd mot hangoveren her:

Så har du gjort det igjen. Det nye året er bare noen timer gammelt, og du ligger i sofaen med dundrende hodepine og vage minner om champagne og fyrverkeri.

Men frykt ikke - det finnes hjelp mot fyllesyken. Les de tre viktigste rådene og tips fra Mozons lesere her:

1) Mer å drikke
Den verste effekten av bakfylla skyldes at kroppen din er uttørket. Alkohol har nemlig en vanndrivende effekt som gjør at den tar med seg mer ut av kroppen for hvert glass du drikker.

Noen insisterer på å reparere dagen etter med en kald øl eller liknende. Men om det er for drøyt bør du heller satse på juice og vann. Fruktjuice inneholder også en del salter som kroppen din har veldig godt av etter en hard fyllekule.

Brus, milkshake, drikkeyoghurt og ananasjuice er mine favoritter dagen derpå. I den rekkefølgen og gjerne med flere serveringsrunder av hver vare.

Om du er riktig avansert vil det selvfølgelig også lønne seg å drikke vann mellom drinkene og før du legger deg. Slikt kalles forebyggende og er veldig lurt, men også veldig vanskelig å huske på.

2) Dobbelt frokost
Noen klarer ikke tanken på en eneste medisterkake, mens andre lasser i seg store frokoster dagen derpå. Og det er lurt å spise litt. Noen karbohydrater og proteiner kan nemlig både fikse et kranglete blodsukker og berolige en sur mage.

Grunnleggende råvarer er egg, brødskiver, salte og kjøttfulle pålegg, og bacon. Med ubegrensede mengder drikke til. Så tar du en liten lur, før du gjentar frokosten en gang til. Først etter en dobbelt bacon-frokost begynner livet å se bedre ut på en dag som dette.

3) Rolig miljø
Den profesjonelle dranker har selvfølgelig sørget for å våkne opp og tilbringe dagen i et miljø med minst mulig mas og bråk. TV og tegneserier i sofaen er bra, men det er ingen grunn til å forlate sengen før du er helt sikker på at du trygt kan flyttes over i sofaen.

Radio, aviser og slektninger bør unngås for enhver pris. Om huset er fylt til mønet med skrikerunger bør du søke asyl hos en singel kamerat. Eller ta en lang og rolig spasertur som kan bidra til å heve humøret en smule.

Lesernes råd
Leserne av Mozon har sendt oss mange gode tips for hvordan du kan overleve fyllesyken. Her er noen av de beste tipsene:

Ingrid Kristine:
Når jeg er fyllesyk drikker jeg appelsinjuice av EKTE appelsiner som jeg har laget selv. For den andre er det mest konsentrat og ekkelt i. Dessuten pleier jeg å spise en kiwi, en tomat, og agurk - for den er det masse vann i. Når jeg gjør dette, pleier jeg å bli frisk på bare noen timer. ;)

Margrethe:
Mitt beste tips mot varmt hode og uggenhet dagen derpå er ganske enkelt selvmikset iskald sjokolademelk i store mengder, og gjerne en bra film.

Det virker alltid! Klarer man å kare seg ut i frisk luft, hjelper jo også det.

Torbjørn:
Det beste mot fyllesyke er to tabletter med Ibux (finnes på apoteket). Dette fungerer alltid.

Ha en god dagen derpå!

Lill:
Jeg forslår te med melk og sukker, det hjelper mot kvalme. Ellers kan man også ta en allergitablett (f.eks. Zyrtec) før man stuper i seng for kvelden.

Thomas:
Det er riktig som det er skrevet at vi blir dehydrert av å drikke alkohol.

Hva er det vi har reduserte mengder av når vi er dehydrerte, i tillegg til fuktighet? Jo, mineraler. Jeg har derfor tro på at vi blir bedre av litt salter, og mengder av druesukker.

Salt pølse og eplenektar (gjerne ett par liter nærmest på styrten) gjør godt. For å påvirke hjernen raskest mulig i positiv retning (det er jo gjerne den som gjør mest vondt ved fyllesyke), så er kaffe tingen. Kaffe gjør at fuktighet og mineraler kommer ut til de minste kapillærer (blodårer) i hjernen, og oppretter hjernens balanse av fuktighet og mineraler.

Som vi alle vet er koffein vanndrivende, så drikk minimum dobbelt så mye eplenektar som kaffe, og hold kaffemengden moderat.

Viktor:
Spis mye mat før du drar ut. Gå gjerne på en restaurant sammen med noen kompiser. Mat i magen er det du må prioritere først.

Når du kommer hjem fra en vellykket kveld på dansegulvet, spis to knekkebrød og drikk en halv liter melk. Fiber ordner opp i magesekken og melken restituerer kroppen.

Øystein:
FØR FEST: Ta 1 tablett zyrtex, og spis fettholdig mat.
UNDER FESTEN: Drikk mest mulig bare drinker , selv om dette kan være sterkt noen ganger. Unngå kullsyreholdig drikke. Den siste timen før du skal hjem så bør du kutte alkohol og gå over på c-vitaminholdig mat/drikke.
ETTER FEST: Spis noe for å la magen ha noe å jobbe på, samtidig så drikk noe som du ikke har hatt i drinken din.

Kåre:
Drikk et glass med fløte før du går ut på byen , og du kan drikke hvem som helst under bordet. Garantert!

 

Mozon.no, 01.01.2006