HVA INNEHOLDER ALKOHOLEN: Se hvordan EU foreslår at alkohol skal merkes. Foto: Hanna Sikkeland
HVA INNEHOLDER ALKOHOLEN: Se hvordan EU foreslår at alkohol skal merkes. Foto: Hanna SikkelandVis mer

Merking av innhold i alkohol:

Slik foreslår EU at alkoholholdig drikke skal merkes

Vil gi digital informasjon om innholdet i alkohol. Det synes rusfeltets samarbeidsorganisasjon er for dårlig.

For ett år siden fikk alkoholbransjen pålegg fra EU om å legge fram forslag til en frivillig merkeordning av drikkevarer med alkoholinnhold, og mandag ettermiddag kom forslagene.

Da Dinside skrev om merking av alkohol i 2017, etterlyste vi en bedre merking av innholdet i alkoholholdige produkter fordi mat og drikke må merkes med slik info, mens alkohol er unntatt fra disse reglene.

Nå vil øl-, vin-, sider- og spritbransjen i EU innen 2021 gi digital informasjon om innhold i varene. De går derimot ikke inn for krav om å merke emballasje.

– Alkoholbransjens forslag til selvregulering er ikke bra nok. Vi har allerede ventet ett år på den frivillige ordningen fra bransjen, som viser seg ikke å holde mål. Vi kan ikke kaste bort mer tid, nå må regjeringen ta ansvar og innføre tydelige merkekrav i Norge, sier generalsekretær Per Gunnar Dahl i Actis ti NTB.

Kan bli opp til produsent

EU-kommisjonen skal nå vurdere om selvreguleringen fungerer i en prøveperiode. Hvis de kommer fram til det motsatte, kan den komme til at innholds- og ingrediensmerking pålegges gjennom lov. Det vil i så fall også omfatte Norge. Actis vil imidlertid at Norge skal kjøre sitt eget løp.

Den europeiske bryggeriforeningen Brewers of Europe har vært en pådriver for obligatorisk merking av ingredienser og næringsinnhold på alkoholemballasje, men organisasjonene for vin, sprit og sider vil la den enkelte produsent bestemme selv. Det betyr at det trolig ikke blir merking på emballasjen, og Actis reagerer.

– Norske forbrukere har krav på å vite hva det er i vinflaska. Hele 50 ulike tilsettingsstoffer er tillatt for å forbedre farge, holdbarhet eller smak, i tillegg til store mengder sukker. Dette har folk rett til å vite, så man kan ta gode valg, sier Dahl.

Actis etterlyser også helseadvarsler på alkoholprodukter.

Ølbransjen positiv til merking

Bryggeri- og drikkevareforeningen i Norge har hele tiden støttet merking av emballasje. Mange norske bryggerier har allerede begynt med merking på eget initiativ, selv om drikkevarer med over 1,2 prosent alkohol er unntatt fra merkekravet.

– Folk har krav på å vite hva de putter i munnen. Vår bransje har dessuten alt å tjene på at forbrukerne ser at øl faktisk bare består av naturlige råvarer og inneholder langt færre kalorier enn mange tror, sier direktør Petter Nome.

Selv om Nome mener alle drikkevarer burde merkes, mener han det er bedre at det skjer frivillig enn ved lovpålegg.

– Det fører til bedre forankring og ansvarsfølelse i industrien. Markedsavdelingen er nødt til å tenke selv og ta ansvar, sier han.