Slik 'bundler' de

En kjapp sjekk av verden rundt oss avslørte en rekke eksempler på fenomenet. Dette er bare et fåtall av eksemplene vi fant.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

  • Telenor 1: Den tidligere monopolistens ADSL-abonnement krever at du også er telefonabonnent hos Telenor.

    Fastavgiften for ISDN er 239 kroner per måned. For analogt telefonabonnement er fastavgiften 159 kroner i måneden. Tellerskrittene kommer i tillegg.

  • Telenor 2: Telenors Rett på Nett-tilbud forutsetter ISDN-abonnement og det kostbare Internett-abonnementet Online Pluss. Dette er merkostnadene det medfører for en kunde som ikke har ISDN fra før:

  • ISDN-abonnement: 80/mnd - 960,- i merutgift
  • ny ISDN-telefon 1495,-
  • ISDN-adapter 1290,-
  • montør 1100 (sjekk gjør det selv-pakke)
  • ISDN-kort i PC: 3 - 500 kroner
  • SUM: 5 - 6.000 kroner

  • Den norske Bank: Totalkundeprogrammene til DnB er ikke gunstige for kundene. De knytter boliglån og reiseforsikring sammen i en pakke. De gir deg også tilbud om reiser, teaterbilletter og arrangementer. DnB gjør ikke dette for å være snille.

  • Forsikringsbransjen: Samme praksis er utbredt innen forsikring, der flere selskaper ikke bare knytter sammen produkter, men forutsetter at du kjøper en totalpakke med forsikringer for at du i det hele tatt får lov til å bli kunde.

  • Oslo Energi: Strømselskapet selger slett ikke bare strøm. For et par år siden forsøkte de seg med selskapet KanKan, som hadde som forretningsidé å tilby flere produkter i ulike pakker. Nå tilbyr Oslo Energi blant annet ulykkesforsikring til kundene. Forsikringen leveres av AIG Europe.

  • Hydro Texaco: Som andre bensinkjeder selger Hydro Texaco-stasjonene mye annet enn drivstoff. Mat og drikke, blant annet. Deres kaffeavtale er likevel spesiell. Du får gratis påfyll av kaffe i et år. Målet er å lokke deg til stasjonene, der du både fyller bensin og handle andre ting.

  • Henne: Vedlegg til blader er blitt svært vanlig de siste to - tre årene i Norge. Damebladet Henne annonserer heftig på nettet i disse dager. Budskapet er klart: Bli abonnent og få en parfyme i "gave". Gratis er parfymen aldeles ikke. Så ulike blader som Det Nye, Hjemme-PC, Villmarksliv og en rekke andre norske magasiner tilbyr liknende ting. Enda flere er eksemplene om man se rpå utenlandske blader.

  • Autofil: Et annet eksempel: Bestill abonnement på seks blader og få caps på kjøpet. Slik lyder annonsekampanjen det nyetablerte bilbladet Autofil kjører på Internett i disse dager. Capsen funker her som et lokkemiddel for at du skal binde deg som abonnent i stedet for å kjøpe bladet i kiosken. Målet: Mer penger.

  • De norske bokklubbene: Den norske bokklubben selger slett ikke bare bøker. I ferske annonser tilbyr de også en sportssekk til 98 kroner, et fleecepledd til 59 kroner og en klokke til 98 kroner - dersom du blir gjestemedlem i ett år.