Slik 'bundler' de

En kjapp sjekk av verden rundt oss avslørte en rekke eksempler på fenomenet. Dette er bare et fåtall av eksemplene vi fant.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
[Ugjyldig objekt (NAV)]

  • Telenor 1: Den tidligere monopolistens ADSL-abonnement krever at du også er telefonabonnent hos Telenor.

    Fastavgiften for ISDN er 239 kroner per måned. For analogt telefonabonnement er fastavgiften 159 kroner i måneden. Tellerskrittene kommer i tillegg.

  • Telenor 2: Telenors Rett på Nett-tilbud forutsetter ISDN-abonnement og det kostbare Internett-abonnementet Online Pluss. Dette er merkostnadene det medfører for en kunde som ikke har ISDN fra før:

  • ISDN-abonnement: 80/mnd - 960,- i merutgift
  • ny ISDN-telefon 1495,-
  • ISDN-adapter 1290,-
  • montør 1100 (sjekk gjør det selv-pakke)
  • ISDN-kort i PC: 3 - 500 kroner
  • SUM: 5 - 6.000 kroner

  • Den norske Bank: Totalkundeprogrammene til DnB er ikke gunstige for kundene. De knytter boliglån og reiseforsikring sammen i en pakke. De gir deg også tilbud om reiser, teaterbilletter og arrangementer. DnB gjør ikke dette for å være snille.

  • Forsikringsbransjen: Samme praksis er utbredt innen forsikring, der flere selskaper ikke bare knytter sammen produkter, men forutsetter at du kjøper en totalpakke med forsikringer for at du i det hele tatt får lov til å bli kunde.

  • Oslo Energi: Strømselskapet selger slett ikke bare strøm. For et par år siden forsøkte de seg med selskapet KanKan, som hadde som forretningsidé å tilby flere produkter i ulike pakker. Nå tilbyr Oslo Energi blant annet ulykkesforsikring til kundene. Forsikringen leveres av AIG Europe.

  • Hydro Texaco: Som andre bensinkjeder selger Hydro Texaco-stasjonene mye annet enn drivstoff. Mat og drikke, blant annet. Deres kaffeavtale er likevel spesiell. Du får gratis påfyll av kaffe i et år. Målet er å lokke deg til stasjonene, der du både fyller bensin og handle andre ting.

  • Henne: Vedlegg til blader er blitt svært vanlig de siste to - tre årene i Norge. Damebladet Henne annonserer heftig på nettet i disse dager. Budskapet er klart: Bli abonnent og få en parfyme i "gave". Gratis er parfymen aldeles ikke. Så ulike blader som Det Nye, Hjemme-PC, Villmarksliv og en rekke andre norske magasiner tilbyr liknende ting. Enda flere er eksemplene om man se rpå utenlandske blader.

  • Autofil: Et annet eksempel: Bestill abonnement på seks blader og få caps på kjøpet. Slik lyder annonsekampanjen det nyetablerte bilbladet Autofil kjører på Internett i disse dager. Capsen funker her som et lokkemiddel for at du skal binde deg som abonnent i stedet for å kjøpe bladet i kiosken. Målet: Mer penger.

  • De norske bokklubbene: Den norske bokklubben selger slett ikke bare bøker. I ferske annonser tilbyr de også en sportssekk til 98 kroner, et fleecepledd til 59 kroner og en klokke til 98 kroner - dersom du blir gjestemedlem i ett år.

    Lyst til å diskutere?

    Besøk vårt debattforum!