Pris på strøm

Slik blir «nye» strømpris.no

Forbrukerrådet ønsker å forbedre prissjekk-portalen, slik at lokketilbudene ikke skal toppe lista.

FORBEDRINGSPOTENSIALE: Både Forbrukerrådet, Energi Norge og flere strømselskap mener at prissammenligningstjenesten strømpris.no kan bli bedre. Nå setter førstnevnte i gang tiltak for å gjøre nettopp dette. Foto: Eilin Lindvoll.
FORBEDRINGSPOTENSIALE: Både Forbrukerrådet, Energi Norge og flere strømselskap mener at prissammenligningstjenesten strømpris.no kan bli bedre. Nå setter førstnevnte i gang tiltak for å gjøre nettopp dette. Foto: Eilin Lindvoll.Vis mer

Hvor mye betaler du for strøm i dag, og er dette det beste avtalen du kunne hatt?

Mange søker seg til Forbrukerrådets prissammenligningstjeneste strømpris.no for å få svar på dette. Der kan du plotte inn adressen din og få opp beste de beste strømavtalene for akkurat ditt bosted, enten du betaler spotpris, fastpris, variabel pris eller har en annen avtaletype.

Det er, imidlertid, en svakhet med strømpris.no. Ofte er det kortvarige lokketilbud som topper listen over de «beste» strømavtalene.

- I samme båt

Ifølge politisk rådgiver Andreas Strandskog i Forbrukerrådet er dette et stort problem, spesielt når forbrukerne ikke skjønner at tilbudet er kortvarig og blir plassert i en dyrere strømavtale etter kort tid.

- Når omdømmet til strømpris.no blir dårligere, er Forbrukerrådet og strømbransjen i samme båt, sier Strandskog under et arrangement i regi av Energi Norge, som Dinside deltok på.

Forbrukertilsynet mener også at det er viktig at strømpris.no endres, slik at portalen gir forbrukere fullstendig informasjon om priser før de velger strømavtale. Statistikken deres fra i fjor viser at strøm er på klagetoppen.

- Forbrukere skal ikke lures til å tro at de gjør en god deal ved å velge et kampanjeprodukt med lav pris, for så plutselig å oppleve at prisen økes kraftig kort tid etterpå. Dette svekker forbrukernes tillit til kraftmarkedet og bransjens omdømme, sier juridisk direktør Frode Elton Haug i tilsynet til Dinside.no.

Derfor vil Forbrukerrådet nå se på ulike måter å forbedre strømpris-portalen, slik at det blir lettere for forbrukerne å velge de beste avtalene, samt at portalen gir et riktigere bilde av tilbudene på markedet. Dinside gir deg oversikt over de tre tiltakene som kan gjøre strømpris.no bedre.

1. Fjerne korttidsavtaler

Nei, korttidsavtaler og kampanjetilbud skal ikke fjernes helt fra strømpris.no, men de skal lukes ut fra standardvisningen. Dermed må du filtrere inn slike avtaler for at de skal vises.

Forbrukerrådet velger å sette en grense på seks måneder for hva som betegnes som en korttidsavtale, altså at avtaler som har kortere løpetid enn et halvt år, ikke får komme inn blant strømavtalene som varer lenger.

VARER IKKE LENGE: Det er ofte kampanjetilbud som topper strømpris.no med mindre du aktivt filtrerer bort disse. Typiske «lokketilbud» har negativt påslag, som vil si at strømselskapet selger strøm til kunden med tap, en avtaletype som ikke er laget for å vare. Foto: skjermdump.
VARER IKKE LENGE: Det er ofte kampanjetilbud som topper strømpris.no med mindre du aktivt filtrerer bort disse. Typiske «lokketilbud» har negativt påslag, som vil si at strømselskapet selger strøm til kunden med tap, en avtaletype som ikke er laget for å vare. Foto: skjermdump. Vis mer

2. Reduserer antall kategorier

I dag er det strømavtalene fordelt i fem ulike kategorier: Spotpris/innkjøpspris, timepris, fastpris, variabel pris og andre avtaler.

Forbrukerrådet ønsker å redusere antallet til tre, nærmere bestemt spotpris (som også skal inkludere timepris), fastpris og andre avtaler. Det vil si at innkjøpspris og variabel pris, blant annet, vil kategoriseres som «andre avtaler».

FÆRRE KATEGORIER: Strømpris.no vil snart kategorisere strømavtalene i portalen i tre kategorier, mot fem som i dag. Foto: skjermdump.
FÆRRE KATEGORIER: Strømpris.no vil snart kategorisere strømavtalene i portalen i tre kategorier, mot fem som i dag. Foto: skjermdump. Vis mer

3. Bedre kontroll og oppfølging

Siste forbedringstiltak Forbrukerrådet ønsker å gjennomføre for strømpris.no, er at de skal følge opp og kontrollere strømavtalene som meldes inn bedre.

- Vi ønsker å bli mer aktive, for eksempel ved at vi trykker «OK» før en strømleverandør får legge ut avtalen sin i portalen. I tillegg vil vi slå hardere ned på gjengangere innen villedende markedsføring, sier Strandskog.

Slik bør du bruke strømpris.no

Også Energi Norge ser behovet for å videreutvikle og forbedre strømpris.no. Forbrukerne skal vite hva de kjøper, pris og hvor lenge det varer. Samtidig må det være rom for utvikling av nye produkter og kampanjetilbud, mener næringspolitisk rådgiver Lars Ragnar Solberg.

Pia Cecilie Høst i Forbrukerrådet råder strømkunder til å sjekke strømpris.no hvis du ikke har sjekket prisen på strømavtalen din på ei stund. Da kan det nemlig være kroner å spare.

- Forbrukerne bør likevel alltid lese avtalevilkår nøye og følge med på strømregningen sin, siden mange strømleverandører endrer pris og andre vilkår ofte. Da skal du som kunde varsles direkte og du står fritt til å bytte til en annen avtale og leverandør, og å bytte strømavtale er gratis, sier Høst til Dinside.no.

Flere strømselskap, blant annet Fjordkraft, tilbyr prismatch for kundene sine. Det vil si at hvis du gjør det til fast rutine å sjekke strømpris.no én gang i måneden, kan du være heldig å få laveste strømpris måned etter måned.

Husk imidlertid at du etter en prismatch-periode kan havne i en annen strømavtale enn den du opprinnelig inngikk, så det er viktig å vite hvilke vilkår som gjelder også i slike tilfeller.