<strong>Illustrasjonsfoto:</strong> Mange frykter at bensinprisene skal stige enda mer.  Foto: iStockphoto
Illustrasjonsfoto: Mange frykter at bensinprisene skal stige enda mer. Foto: iStockphoto Vis mer

Slik blir bensinhverdagen

Hvor mye koster literen, og har du råd til den?

Publisert
Sist oppdatert

Mens oljeprisen - og bensinprisene - så ut til å fyke ukontrollert i været med opptil 147 dollar for et fat råolje for et par uker siden, var den på torsdag denne uken nede i 126 dollar fatet. Likevel er mange bekymret for bensinprisstigningen.

Men til tross for høye bensinpriser drikker fortsetter vi å tylle i oss dyr øl og dynke oss med parfyme som koster mange tusen kroner per liter.

Har du kontroll på hva forbruksvarene koster? Ta helgens økonomiquiz og se om du vet hva varen koster deg.

Bli bensinrapportør

Jojo-bensin

Svingninger i oljeprisene vil vi fortsette oppleve å ha ifølge oljeanalytiker Tina Saltvedt i Nordea.

- Den økonomiske veksten i USA har vært lavere enn antatt og det har gjort etterspørselen lavere. Man ser at den høye prisen har fått folk både til å bytte ut de store bilene og også kjøre mindre. Nedgangen i USA og i euro-området påvirker også eksporten fra Kina og India. Dette er noen av faktorene som gjør at etterspørselen og prisen går ned.

Beklager – dette element er ikke lenger tilgjengelig.

Har du snøring på litersprisene?

Men det at de store oljeproduserende landene, som Saudi-Arabia, Venezuela, Nigeria og Iran bekymrer seg for tilgangen på energi, gjør at prisene også vil kunne svinge oppover. Politikere i USA har begynt å vurdere å bore etter olje offshore, noe de tidligere ikke har ønsket å gjøre, og det kan også tolkes som et signal på at de ønsker å sikre tilgangen på olje.

Norge har Europas dyreste bensin

Skulle oljeprisen falle, er det ikke utelukkende godt nytt for bensinkonsumentene i Norge.

- Det er fint at for norske bilfører at prisen går ned, men dermed mister nasjonen Norge inntekter som skal sikre pensjonsforpliktelsene, sier Saltvedt.

Salvedt tror vi i tiden fremover vil se en jojo-effekt hvor prisene vil svinge.

Trafikken i 2020

Ifølge beregninger gjort av Transportøkonomisk institutt (TØI) vil biltrafikken øke med 19 prosent fra 2006 til i 2020 - gitt like drivstoffpriser. En tredobling av drivstoffprisene vil bety at trafikken kan falle med 19 prosent, i stedet for å øke med 19 prosent.

TØI anslår også at busstrafikken vil øke med 146 prosent dersom drivstoffprisene tredobles i denne perioden; busstrafikken vil altså være 2,5 ganger så høy. Gitt like drivstoffpriser er busstrafikken bare forutsatt å øke så vidt.

Den største veksten vil imidlertid komme i togtrafikken; en tredobling av bensinprisene kan føre til en økning på 171 prosent.

- Dette forutsetter selvsagt at det finnes kapasitet til å ta unna denne trafikken på buss og bane, sa Lasse Fridstrøm, instituttsjef ved Trafikkøkonomisk institutt til DinSide for litt siden. Han presiserer at vi først vil få se slike effekter på lang sikt.

- Potensialet for overgang til kollektivtrafikk er størst i byene, men det er ikke umulig å få i stand gode kollektivordninger i mindre byområder og tynt befolkede områder heller, sier Fridstrøm. - Men på sånne steder vil bilen alltid oppleves som mer nødvendig enn i byen.

>>>30 kroner litere for bensin - Din nye hverdag?


Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer