Sjekk om rabatten er god - eller bare juks

Slik avslører du juksetilbud

Reglene er enkle, men butikkene fortsetter å bryte dem.

VÆR PÅ VAKT: Butikker har all interesse i å få deg til å tro at prisene deres er de beste. Som ofte betyr å få deg til å tro at noe er på tilbud, selv om salget kanskje ikke er noe salg i det hele tatt. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
VÆR PÅ VAKT: Butikker har all interesse i å få deg til å tro at prisene deres er de beste. Som ofte betyr å få deg til å tro at noe er på tilbud, selv om salget kanskje ikke er noe salg i det hele tatt. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forbrukerombudet mener at både Elkjøp og Lefdal brøt markedsføringsloven under fjorårets black friday, ved å annonsere tilbud som ombudet mener ikke egentlig var tilbud.

- Vi hadde mange gode tilbud som vi ønsket å videreformidle, og ble hakket for ivrige, innrømmer Elkjøps kommunikasjonssjef Øystein Schmidt til Dagens Næringsliv.

Men juksetilbud er slett ikke noe nytt. Under fjorårets black friday fortalte vi hvordan prisene ble sminket i skjønnshetsbutikkene, og vi har i mange år advart mot tilbud som slettes ikke er så gode som tilbudsavisene skal ha det til.

- Det er synd å se at reglene for salgsmarkedsføring stadig ser ut til å gå i glemmeboka hos elektronikkjedene, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth i en pressemelding.

Så hvordan skal egentlig tilbud være, for å være både gode for deg som forbruker og på rett side av loven? Og hvordan kan du avsløre juksetilbudene? Her er det viktigste du må vite, i form av spørsmål og svar: