Sleipe til det siste

STRØM: Det var ingen overraskelse at Articentel gikk konkurs på fredag. Av gammel vane skylder de selvsagt på andre.

Etter lang tids problemer gikk strømleverandøren Articentel konkurs på fredag. Utrolig nok klarer de å legge all skyld på Forbrukerrådet.

Etter å ha pløyd gjennom våre tidligere artikler om selskapet er vår oppfatning at bortforklaringen er grunnløs.

Articentels problemhistorikk

  • 18/12-2002 – Tomt hus
    Frustrerte kunder fikk ikke kontakt med selskapet, verken på telefon, e-post eller faks. Det gjorde ikke vi heller.
    Kundesenteret var stengt i flere dager.
  • 29/12-02 - Forskuddsbetaling.
    Articentel er et av flere selskaper som krever forskuddsbetaling. Går de konkurs er pengene dine tapt.

    Men mens de andre har ti-talls millioner i egenkapital har Articentel så vidt over 400.000 kroner.

  • 20/12-02 - Articentel blir suspendert fra Kraftbørsen.
    Grunnen er betalingsproblemer.
  • 17/3-03 - Articentel ”glemmer” kundenes forskudd.
    Forbrukerrådet melder at Articentel ikke trekker fra kundenes innbetalte forskudd eller a-konto beløp på sluttavregningen.

    I tillegg vil bare selskapet rette feilen hos de kundene som klager.

  • 7/4-03 – Ingen kontakt: Anmeldes for underslag?
    Verken kundene som vil klage på regningen eller Forbrukerrådet får kontakt med Articentel.

    Forbrukerrådet truer med å anmelde dem for underslag.

  • 28/4-03 – Nytt gebyr
    Forbrukerrådet ber selskapet om å dokumentere at de har penger, og at de må slutte å sende ut krav og purringer uten at kundenes tidligere innbetalte pengesummer er trukket fra.

    I tillegg ber de selskapet om å slutte å ta et gebyr på 2/300 kroner for å sende sluttregning. I følge Forbrukerrådet har ikke Articentel rettslig grunnlag for kravet.

  • 6/5-03 – Articentel lover å gi samtlige kunder korrekt oppgjør
    De unnlater imidlertid å besvare de andre kravene
    Forbrukerrådet stilte.
  • 12/5-03 – Articentel er konkurs, og skylder på Forbrukerrådet

Dårlig unnskyldning?

Hvem har skylda for konkursen? (Avsluttet)
Articentel(90%) 321
Kundene(6%) 23
Forbrukerrådet(4%) 14
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Etter at selskapet nå har fått gjennomført og produsert siste del av avregningen, viser det seg at vi ikke kan få gjennomført de økonomiske forpliktelsene vi har overfor våre leverandører og kunder, opplyser styreformann Rune Gjesdal i en telefaks til Forbrukerrådet.

Han opplyser også at styret umiddelbart melder oppbud.

- En medvirkende årsak til at Articentel ikke kan gjennomføre de økonomiske forpliktelsene, er bl.a. Forbrukerrådets oppmodning til vår kunder via pressen om ikke å betale avregningen. Advarselen har medført tilnærmet stopp i alle innbetalinger fra våre kunder, mener Rune Gjesdal.

- Vi har advart folk mot å betale avregninger der innbetalt forskudd ikke var tatt med. Folk skal betale det de skylder, men ikke mer. Det må være vår plikt å bidra til at ikke enda flere forbrukere lider tap enn de som allerede har gjort det, kommenterer juridisk rådgiver Jon-Andreas Lange i Forbrukerrådet.

Omstridte krav

- Vi oppfordrer nå kundene til å la være og betale gebyret Articentel krever inn, og også andre omstridte krav, sier Lange.

- Eventuelle avregninger som man mener er korrekte, kan betales til konkursboet, sier Lange på Forbrukerrådets nettsider.

- Vi vurderer om det er grunnlag for å anmelde selskapet etter å ha snakket med bostyreren, opplyser Lange.