Slapp av med aromaterapi

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Slapp av med aromaterapi
Hvis du er stresset, har PMS eller muskelsmerter - gi aromaterapi en sjanse. Det er en enkel måte å la kroppen lege seg selv på.

Det finnes hundrevis av oljer med god, legende effekt på kropp og sjel. Det finnes oljer mot forkjølelse, ryggproblemer og menssmerter, og til og med noen mot depresjoner og dårlig selvtillit.

Det er enkelt å bruke oljene hjemme. Et par dråper på en serviett gjør deg piggere og gir deg gleden tilbake.

- De blir som venner i hverdagen, sier Ann-Charlott Snickars, aromaterapeut ved Aromastudion i Stockholm til den svenske tabloiden .

De eteriske oljene er destillerte ekstrakter uten tilsettinger. De skal aldri påføres direkte på huden, men blandes ut i vegetabilsk olje og brukes til massasje eller i badekaret.

Oljene kan også pustes inn fra en serviett, eller spres i rommet med en aromalampe.

Metoden er ikke ny. Oljene har virket som medisin siden urtiden, først og fremst i Kina og Persia. I moderne tid har vi brukt oljene til behandling siden 1940-tallet, da en fransk vitenskapsmann, som hadde brent seg på hånden, ble kvitt smertene da han ved en tilfeldighet fikk stukket den ned i lavendelolje.

Slik bruker du oljene:
Massasje
Det lindrer muskelsmerter, stress og angst. Kan være både beroligende og gi energi.

Det enkleste å gjøre hjemme er fotmassasje. Start med et fotbad, bland noen dråper av for eksempel pepperminteolje med en vegetabilsk olje, for eksempel sesamolje, og masser føttene med oljen.

Romduft fra lampe
Luften i rommet renses for bakterier, og duftene tas opp i systemet vårt der følelsessentrumet ligger.

Kjøp en aromalampe, fyll skålen med vann og hell i 4-7 dråper eterisk olje. Vannet varmes opp med et stearinlys og sprer duften i rommet.

Bad
Det hjelper deg å slappe av, og lindrer både fysiske og psykiske smerter.

Ha 3-4 dråper i badevannet. Hvis du ikke vil at oljen skal legge seg som en hinne i vannkanten, bland den ut med honning. Da blander den seg med vannet.

Innhalasjon
Det gir energi og virker mot hodepine, dårlig forbrenning og insektsbitt. I tillegg øker det konsentrasjonen og fjerner stress.

Ta 1-2 dråper på en serviett og pust inn duften.

Slik virker oljene:
HUMØRET GÅR OPP OG NED: Lavendel grapefrukt og rosentre.
UROLIG MAGE: Fenikkel, ingefær, lavendel og mandarin.
TRØTTHET, SLAPPHET: Basilikum og sitron.
DU GÅR PÅ HØYGIR: Lavendel, bergamott og rosentre.
VONDT I RYGGEN: Salvie.
FET HUD: Bergamott og lavendel.
FØLSOM HUD: Mandarin og rosentre.
TØRR HUD: Sandeltre og geranium.

Mozon.no, 16.09.2003