Slankemyter

Er du lei av slanketips fra selvutnevnte slankeeksperter? Vi også, derfor har vi sett på noen av de mest inngrodde slankemytene. Kilder: Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet; Erik Roede, Grete Roede A/S.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

  • Myte 1: "Enkelte matvarer, f.eks. tunfisk, er med på å øke forbrenningen".

    Nei. Det finnes ingen vanlige matvarer som øker forbrenningen.

  • Myte 2: "Det er først når du kjenner sultfølelse at du slanker deg".

    Nei. Vekttap skjer når kroppen bruker av sine fettreserver. Dette prosessen er helt uavhengig av om du føler deg sulten eller mett.

  • Myte 3: "Du bør aldri spise etter kl. 18:00. Alt du dytter i deg etter dette klokkeslettet vil raskt bli omdannet til fett".

    Nei. Er du sulten bør du spise. Du må imidlertid spise riktig mat, og begrense mengden.

  • Myte 4: "Dersom du sprekker i helgen er dietten ødelagt".

    Nei. Selv om du sprekker og spiser usunn mat en sjelden gang, er det bare å fortsette som vanlig dagen etter. Husk at det beste er å gå sakte ned i vekt - over lang tid.

  • Myte 5: Hopper du over frokost eller lunsj sparer du enkelt noen kalorier, og går raskere ned i vekt".

    Nei. Undersøkelser viser at de som hopper over måltider, generelt får dårligere kvalitet på kostholdet enn de som spiser regelmessige måltider. Husk: Normalt vil du da bli ekstra sulten, og dermed spise mer enn nødvendig ved neste måltid.

    Spis regelmessig, og ta heller flere små måltider enn få store.

  • Myte 6: "Ingenting slår slankepulver. Jeg har gått ned utallige kilo".

    Ja & nei. De fleste vil gå ned i vekt dersom de gjennomfører en kur med slankepulver. Slankepulveret gir nemlig et veldig lavt kaloriinntak. Men før eller siden vil du slutte med pulverkuren og da vil du gå rett opp i vekt igjen, med mindre du legger om kostholdet ditt totalt.

  • Myte 7: "Banan gir mye fett og kalorier".

    Nei. Bananer gir ikke fett, men har en god del flere kalorier enn de fleste andre frukter.

  • Myte 8: "Det er langt mer kalorier i loff enn i grovbrød".

    Nei. Generelt er det omtrent like mange kalorier i loff, annet fint brød og grovbrød. Men en fordel med grovbrød er at det er rikt på fiber og andre næringsstoffer.

  • Myte 9: "Det er usunt å drikke appelsinjuice".

    Nei. Egentlig ikke. Riktignok gir det naturlige fruktsukkeret like mye kalorier som brus & saft, men juice er et langt bedre valg pga. alle næringsstoffene den inneholder.

  • Myte 10: "Det beste er å starte dagen med en frokostblanding".

    Nei. Mange frokostblandinger inneholder mye sukker og fett. Sjekk derfor alltid innholdsdeklarasjonen så du vet hva du spiser.