Slankekur for postkassen

Dagene med skuffing av kiloer med uadressert reklame rett fra postkassen til papircontaineren kan være forbi allerede i morgen. Med vår nye klistrelapp, kan du bruke tiden på hyggeligere ting.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vil du bli kvitt uadressert reklame i postkassen, kan du gjerne lage en lapp selv, sier førstekonsulent Snorre Pedersen hos Forbrukerombudet til DinSide.

Vær tydelig

- Markedsføringsloven stiller ingen formkrav. Det er nok at du tilkjennegir på en tydelig måte at du ikke vil ha uadressert reklame. Ønsket ditt skal da respekteres, sier han.

Design: Per Ervland
Design: Per Ervland Vis mer


Vår designer Per Ervland har laget det du trenger av synlige bevis på at reklamen er uønsket hos deg. Har du en fargeskriver, kan du simpelthen trykke "skriv ut", og være forberedt på sommerferien.

Trykk her for å laste ned en PDF-fil klar til utskriving. Er du en hverdagslig skriverbruker, trenger du ingenting annet enn papir, saks, lim eller tape og kontaktpapir.

De mer avanserte kan laste ned merket som jpeg-fil, og skrive ut merket for eksempel på visittkort, klistremerker, eller T-skjorter for den saks skyld.

Dette sier markedsføringsloven:

§ 2c. Levering av uadressert reklame

Det er forbudt i næringsvirksomhet å levere ut eller å gi en formidler i oppdrag å levere ut uadressert reklame til forbrukere som klart har tilkjennegitt at de motsetter seg dette. En formidler er likevel ikke ansvarlig for å ha levert ut uadressert reklame hvis formidleren har fått opplyst og har grunn til å anta at det som leveres ut, ikke er reklame.

Innstikk, som er omfattet av redaktøransvaret, i aviser og andre trykksaker, anses ikke som uadressert reklame etter denne bestemmelsen.