SKUFFET: Jorge Jensen i Forbrukerrådet mener det er skuffende at Gjensidige publiserer saker om «morsomme» forsikringskrav på nettsiden sin. Dette frykter han kan påvirke saksbehandlerne. Gjensidige, derimot, ser ikke problemet med litt humoristiske innslag fra deres side. Foto: Kjell Håkon Larsen
SKUFFET: Jorge Jensen i Forbrukerrådet mener det er skuffende at Gjensidige publiserer saker om «morsomme» forsikringskrav på nettsiden sin. Dette frykter han kan påvirke saksbehandlerne. Gjensidige, derimot, ser ikke problemet med litt humoristiske innslag fra deres side. Foto: Kjell Håkon LarsenVis mer

Forbrukerrådet kritiserer Gjensidige forsikring

- Skuffende at et så stort selskap som Gjensidige henger ut kundene sine på denne måten

I en pressemelding kommer Gjensidige med «morsomme» eksempler fra forsikringskundene sine. Forbrukerrådet ser ikke humoren. - Synd, svarer Gjensidige.

«Bare fantasien setter grenser for hva som kan komme inn av skademeldinger i løpet av en sommer. Noen prøver å få dekket operasjon til ny nese etter å ha «gått på trynet» og skadet seg. Gjensidige har samlet noen av de beste».

Slik starter en pressemelding fra Norges største forsikringsselskap, før de fortsetter å liste opp flere morsomme historier.

Blant annet kan vi lese om hunden som spiste et par Gucci-solbriller og fiskeren som krever erstatning for leie av hytte og fiskerett da han ikke hadde fiskelykke på turen.

- Synd at Forbrukerrådet ikke synes det er morsomt

Saken er ment som et humoristisk innslag nå om sommeren, men Forbrukerrådet synes ikke dette er morsomt i det hele tatt.

Jorge Jensen, fagdirektør for finans, påpeker at norske forsikringsselskap er velsignet med gode kunder som de siste årene har påført skadeforsikringsselskapene lavere skadeprosent og gitt dem gode resultater.

- Da er det skuffende at et så stort selskap som Gjensidige velger å gjøre narr av sine egne kunder slik de gjør i denne saken, sier Jensen.

Gjensidige på sin side synes det er synd at Forbrukerrådet ikke ser humoren, for forsikringsselskapet tror at de fleste vil se på dette som historier de kan humre av.

- Vi har publisert saken fordi vi tror det er godt lesestoff særlig nå på sommeren, både for folk flest og for ansatte, sier kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad.

Mener humoren kan påvirke saksbehandlerne

Dette med at de ansatte i Gjensidige gjerne leser saken, mener Jensen er ekstra problematisk. Han mener nemlig at slike «morosaker» kan påvirke hvordan de ansatte tenker om kundene sine.

- Når konsernet fra sentralt hold velger å latterliggjøre kundene sine på denne måten, vil det påvirke hvordan de ansatte vurderer skadetilfellene som kundene melder inn, sier Jensen.

I verste fall vil det medføre mistenkeliggjøring av helt legitime krav, fortsetter han. Fagdirektøren mener også at saken kommer i konflikt med Gjensidiges retningslinjer om å vise respekt for kundene sine.

Dette mener Rysstad er en drøy påstand:

- Våre profesjonelle skadebehandlere blir selvsagt ikke påvirket av å lese slike historier. Saksbehandlingen skjer innen rammen av gode retningslinjer og rutiner, sier kommunikasjonssjefen.

Gjensidiges reiseavdeling behandler mellom 60.000 og 70.000 saker årlig, og de aller fleste av dem er ikke morsomme, understreker han. Derfor mener forsikringsselskapet at «morosaker» som dette ikke er problematiske.