Skipperns livrett er energibombe

Med et rikelig innhold av antioksidanter, folsyre, kalium og jern beskytter spinat mot hjerte-kar sykdommer, flere typer kreft og den vanligste årsaken til blindhet i voksen alder.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Skipperns livrett er energibombe
Med et rikelig innhold av antioksidanter, folsyre, kalium og jern beskytter spinat mot hjerte-kar sykdommer, flere typer kreft og den vanligste årsaken til blindhet i voksen alder.

Spinat er livretten til både Skippern og Pippi Langstrømpe. Det er en sunn og næringsrik bladgrønnsak som er mild og god på smak. Den inneholder rikelig med antioksidanter og inngår i et grønt kosthold som beskytter mot hjerte-kar sykdommer og flere former for kreft. Spinat er veldig rikt på folsyre, kalium og er en god jernkilde. Innholdet av antioksydanter og karotenoider gjør at den reduserer faren for makuladegenerasjon, som er den vanligste årsaken til blindhet i voksen alder i vestlige land.

Spinat er en bladgrønnsak som er i samme familie som rødbeter og mangold. Den kommer opprinnelig fra Iran, der den har vært dyrket lenge. Til Skandinavia kom den først på midten av 1600 tallet. I Norge selges det norsk frisk spinat om sommeren og høsten, resten av året importeres den hovedsakelig fra Italia og Spania.

Spinat danner ikke noe fast ”hode”, men har en rosett av mange grønne blad. Den har en mild, litt syrlig god smak. Bladene bør være fri for mørke trykkskader og ikke være gulnet. Både blad og stilker skal være mørke grønne. Den skal oppbevares i kjøleskap i lukket plastpose. Delvis uttørket spinat kan tilføres noe av den opprinnelige sprøheten ved å legges i vann. Den kan godt fryses som den er, men smaker best frisk.

Spinat skal skylles grundig i kaldt vann flere ganger. Den kan dampes i det vannet som sitter igjen på bladene, legg på lokk og sett på sterk varme til det freser. Kok i 2-3 minutter til den faller sammen, sil av vannet. Smørdampet spinat kan brukes i omeletter, i terriner som et eget garnityr, og til både kjøtt og fisk. Små unge blader kan brukes til salat.

Mange studier har vist at de som spiser mye grønne bladgrønnsaker har mindre fare for å få kreft i mage, hud, lunger, prostata og urinblære. En amerikansk studie med over 1200 mennesker over 66 år viste at de som spiste mest grønnsaker med mye karotenoider hadde 65% færre dødsfall av kreft i de neste 5 årene, sammenlignet med de som spiste minst.

Spinat inneholder mye antioksydanter, både C-vitamin, E-vitamin, karotenoider og flere andre grupper kraftige planteantioksydanter. I flere undersøkelser har planter rike på disse antioksydantene vist seg å ha sammenheng med lavere fare for hjertekarsykdom, hjerneslag, grå stær og kreft.

Maculadegenerasjon er den viktigste årsaken til blindhet blant voksene i vestlige land. En studie fra 1994 viste at mennesker som ofte spiste spinat og grønnkål(grønne bladgrønnsaker) var mindre utsatt for denne sykdommen.

Spinat er rikt på jern, men inneholder ikke spesielt mer enn andre bladgrønnsaker. Spinatens rykte som ekstrem jernrik mat skyltes en komma feil som tidoblet innholdet av jern. Spinat er også rik på kalium og kan derfor forebygge og redusere høyt blodtrykk.

Spinat er en veldig god kilde for folsyre. Det er rå frisk spinat som inneholder mye folsyre. Folsyre er viktig for å redusere faren for ryggmargsbrokk hos fosteret tidlig i svangerskapet. Folsyre er også viktig for å forebygge alzheimer og senil demens.

De som har hatt urinsyregikt/podagra og nyrestein bør ikke spise mye spinat fordi den inneholder mye oksalsyre. Spinat bør ikke spises hver dag pga det høye innholdet av oksalsyre. Men det er sundt å spise den 2-3 ganger i uka, helst rå. Hermetisk spinat inneholder ikke folsyre, som frisk spinat inneholder store mengder av.

Mozon.no, 27.11.2003