Skatteetaten advarer mot e-post-svindel

- Vi sender ikke lenker, advarer Skatteetaten.

ADVARER: Skatteetaten advarer mot e-post-svindel. Svindelen sendes på e-post, og har logo og avsender som gjør det lett å tro at Skatteetaten er avsender - men det er det altså ikke. - Vi sender ikke lenker i e-post eller sms, og etterspør ikke bank- eller kredittkortopplysninger i disse kanalene, advarer Skatteetaten. Foto: Kristin Sørdal
ADVARER: Skatteetaten advarer mot e-post-svindel. Svindelen sendes på e-post, og har logo og avsender som gjør det lett å tro at Skatteetaten er avsender - men det er det altså ikke. - Vi sender ikke lenker i e-post eller sms, og etterspør ikke bank- eller kredittkortopplysninger i disse kanalene, advarer Skatteetaten. Foto: Kristin Sørdal Vis mer

Skatteetaten advarer mot svindlere som lover penger til gode.

Svindelen sendes på e-post, og har logo og avsender som gjør det lett å tro at Skatteetaten er avsender.

Dette er en gjenganger når det nærmer seg tid for skattemeldingen.

Nå advarer Skatteetaten:

- Vi sender ikke lenker i e-post eller sms, og etterspør ikke bank- eller kredittkortopplysninger i disse kanalene. Du mottar en e-post fra Skatteetaten når skattemeldingen er klar, og blir bedt om å selv oppsøke våre nettsider og logge inn der, sier direktør for sikkerhetsstaben i Skatteetaten, Ragna Fossen, i en pressemelding.

Mange blir fortsatt lurt

- Vi opplever årlig at skattytere blir utsatt for mange store phishingbølger på viktige skattedatoer, oftest gjennom e-poster med hensikt å lure mottakere til å klikke på lenker og gi fra seg sensitiv informasjon som seinere kan brukes til svindel eller ID-tyveri, sier hun videre.

Hun kommenterer videre at det er økende omfang på phishingforsøk i Norge og globalt, men at skepsisen og kompetansen i befolkningen generelt forbedret.

- Likevel endrer også svindlerne taktikk og mange blir fortsatt lurt til å klikke på lenker, sier sikkerhetsdirektøren.

Skatteetaten anmelder som regel phishing- og svindelforsøk der Skatteetaten benyttes som avsender, men først og fremst er det mottakerne som må være observante slik at de ikke blir lurt.

Her er Skatteetatens tips til hva du kan gjøre for å forhindre at du blir lurt:

  • Se nøye på e-poster og sms-er du får. Ta en kritisk vurdering av e-posten/sms'en og sjekk avsender, og tenk over om dette kan være riktig. Sunn skepsis er aldri feil.
  • Sammenlikn avsender adressen med tidligere ekte e-poster/sms'er. Se spesielt etter falsk avsenderadresse, dårlig språk og stavefeil. De kriminelle blir stadig flinkere til å herme.
  • Vær særlig oppmerksom hvis du i en e-post/sms blir bedt om å oppgi sensitive opplysninger som kontonummer eller sikkerhetskoder.
  • Ikke åpne vedlegg fra ukjente, klikk ikke på lenker ukritisk og skriv selv inn internettadresser i nettleseren.
  • Spesielt på mobil kan det være fristende og klikke på en lenke i farten, ikke gjør det.
  • Er du i tvil, dobbeltsjekk med den riktige avsender på for eksempel Skatteetaten.no eller ring oss på 800 80 000.

Nye, og proffe svindelmetoder

Svindel på e-post er slett ikke noe nytt, men derimot en svært utbredt svindelmetode der man utnytter kjente merkevarer, som alt fra Apple til nettopp Skatteetaten.

Også FBI meldte tidligere i år om at det fortsatt er mange som blir lurt via svindel på e-post.

Samtidig blir svindelmetodene stadig flere, og stadig mer proffe:

Ekspertene anbefaler derfor om å være skeptisk, ettersom det blir stadig vanskeligere å skille det som er ekte fra det som er ren svindel.