VENT NÅ LITT: Før du skriver under på en leasingavtale, er det flere ting du bør tenke over. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
VENT NÅ LITT: Før du skriver under på en leasingavtale, er det flere ting du bør tenke over. Foto: Shutterstock / NTB ScanpixVis mer

Leasing av bil:

Sju ting du bør tenke på før du skriver under på leasing-kontrakten

Forbrukerrådet advarer mot sju potensielle feller.

Privatleasting av bil er i vinden – i 2017 ble det tegnet 34.000 kontrakter mellom leasingfirmaer og private, en oppgang på 36 prosent kontra året før.

Men det gjelder å holde tunga rett i munnen før du inngår kontrakt, for trår du feil kan det få ganske markante økonomiske konsekvenser.

Forbrukerrådet har i dag publisert ei liste over sju punkter du bør tenke på før du inngår en slik kontrakt, og vil følge opp i neste uke med større guide med fordeler og ulemper med privatleasing.

Husk servicen!

Blant de viktigste punktene å følge opp er å ha bilen på service. En bil med full servicehistorikk holder seg nemlig langt bedre i pris enn en uten, og disse hullene blir du i så fall fakturert for av leasingselskapet når leasingperioden er over – såkalt påkost.

I fjor skrev vi for eksempel om en nordmann som fikk regning på 79.000 kroner da han leverte inn leasingbilen; riktignok ikke bare på grunn av en manglene service i heftet.

Unormal slitasje

For det er langt mer enn manglende service du kan bli fakturert for når leasingperioden er over. «Unormal slitasje» er blant dem, og her kan det være variasjoner mellom leasingselskapene.

Forbrukerrådet oppfordrer deg til å få tilgang til hva leasingselskapet legger i sin definisjon av unormal slitasje – blant annet kan dette inkludere steinsprutskader, riper i lakken, skader på interiør, lukt i bilen etter røyking eller kjæledyr og så videre. Slike ting bør du vurdere å få rettet opp/reparert før du leverer tilbake bilen.

Ikke så lett med endringer

Leasingkontrakter er generelt ikke så veldig fleksible. Skulle situasjonen din og behovet endre seg, for eksempel at du får det tøffere økonomisk på grunn av oppsigelse, skilsmisse eller lignende, eller at du opplever en familieforøkelse og trenger større bil, kan kontrakten termineres, men da taper du typisk startleien og inntil seks månedsleier ekstra for å dekke leasingselskapets kostnader.

Mange løser dette med å finne noen som er villige til å ta over kontrakten, men som Forbrukerrådet poengterer, vil disse få en dårligere deal enn den du fikk, siden du tross alt fikk en splitter ny bil. Det er dermed ikke sikkert du kan forvente at denne parten vil betale hele månedsbeløpet.

Likeledes bør du være ganske klar over hvor langt du kjører årlig. En typisk kontrakt er begrenset til 15.000 km/år, og prisen for overkjørte kilometer er som regel ganske høy (typisk 2-3 kroner per kilometer).

Du kan kontakte leasingselskapet for å justere kilometerlengden, men hvis det blir akseptert, må du også belage deg på høyere månedsleie.

Potensiell elbil-felle

Regjeringen innførte i 2015 momsfritak på elbil-leasing (både startleie og månedsleie), men foreløpig er momsfritaket godkjent ut 2020. Det betyr at de som leaser elbil kan få 25 prosent høyere månedsregninger fra 1. januar 2021. Vil du sikre deg mot det, anbefaler Forbrukerrådet å inngå en kontrakt som utgår før den tid.

Forbrukerrådet understreker dessuten at du risikerer å miste startleien dersom bilen stjeles, brenner eller blir kondemnert, men at en mulighet er å tegne en forsikring som dekker startleie.

Sørg også for å gjøre skikkelig research før du tegner kontrakt, siden prisene også her varierer. Ha bør du ha fokus på totalprisen, og ikke bare på månedsleien.