Problemene startet på onsdag, men ble rettet opp samme dag. Natt til torsdag, derimot, var problemene tilbake i stort omfang: Flere kunder som bruker DNB-kortet sitt risikerer nemlig å bli trukket dobbelt.
– Forbrukere som har blitt utsatt for dobbel belastning, skal kunne få rettet trekket vederlagsfritt, altså uten å måtte betale noe for det. Ansvaret for denne feilen ligger hos banken, sier fagdirektør for finans Jorge Jensen i Forbrukerrådet til NTB.
DNB presiserer at beløpet aldri har blitt trukket to ganger, men at det er en reservasjon som ikke er blitt slettet.

Ny feil og ny klagestorm
Jensen i Forbrukerrådet slår fast at kundene selvsagt ikke skal betale strafferenter for eventuelle overtrekk som skyldes de tekniske problemene.
– Kunder som er usikre, bør ta en titt på de siste bevegelsene på sin konto. Feilen skal være mulig å finne, ettersom det er snakk om doble belastninger, sier fagdirektøren.
Sjekk at du har dekning for faste kontotrekk
Folk som mangler dekning på kontoen som følge av feilen, bes bruke kontanter eller kredittkort. Alternativt kan de kontakte DNB for å få utvidet kreditt på sin brukskonto.

Storbank lanserer Google Pay
– Det som kanskje er et enda større problem er hvis kontoen belastes såpass mye at for eksempel et fasttrekk og andre faktura satt til betaling ikke går igjennom. Mottakeren av betalingen vil ikke få pengene og kan komme til å kreve deg for kostnader ved purring, påpeker Jensen.
Derfor oppfordrer han kundene til å gå inn og se om de har oppsatte trekk som ikke vil gå gjennom på grunn av manglende dekning på kontoen.
DNB har forsikret Forbrukerrådet om at forhåndsoppsatte betalinger som avtalegiro vil gå som normalt så lenge kundene har penger på konto.
- Forstår frustrasjonen
Kommunikasjonsrådgiver Andreas Nyheim i DNB sier at de har stor forståelse for at kundene blir frustrert i situasjonen som har oppstått.
– Vi prøver å hjelpe kundene med alternativer så godt vi kan. For dem som kommer i en akutt situasjon, så hjelper vi med å tilføre penger på konto så de får betalt det de skal. Det har vi hjulpet mange kunder med det siste døgnet, sier kommunikasjonsrådgiver Andreas Nyheim i DNB til NTB.

Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.