Sink styrker immunforsvaret

Sink er like viktig for immunforsvaret som vitamin A og jern. Nå som kulda kommer krypende kan sink også være til nytte ved begynnende symptomer på sår hals og forkjølelse.

Halvparten av alle kvinner i utviklingsland har jernmangel. Trolig har like mange sinkmangel. Årsaken er et ensidig kosthold med lite animalske produkter og mye plantekost som inneholder fytat. Fytat binder jern og sink og gjør at disse to næringsstoffene blir vanskelige å absorbere fra magetarmkanalen.

Sink ser ut til å være viktig for immunforsvaret, viser forskning som bhar blitt lagt frem på en konferanse i Wageningen, Nederland. Sinkmangel fører til at antall hvite blodlegemer reduseres. Mangel på vitamin A svekker på sin side det såkalte cellulære immunforsvaret.

I utviklingsland har gravide kvinner noen steder fått tilskudd av jern og folat. Nå mener ernæringseksperter ved Landbruksuniversitetet i Wageningen at også sink og A-vitamin, i form av betakaroten, bør inkluderes i dette kosttilskuddet.

Sink, som også skal kunne brukes ved begynnende symptomer på sår hals og forkjølelse, skal også kunne motvirke dårlig ånde.

Ifølge Helsenytt for Alle er sink et mineral som først og fremst er viktig for antioksidant-forsvaret. Det har betydning , omsetning av næringsstoffer og sårheling. Dagsbehovet ligger på meool 12 og 15 milligram.

Viktige kilder for sink er kjøtt, innmat, kormvarer, melk, ost og grønnsaker.

Sinkmangel er for øvrig sjelden i Norge.

 

Mozon.no, 08.10.2002