Ny tjeneste

Si opp abonnementer via mobilbanken

Nå blir det lettere for deg å ha oversikt over abonnementene dine og si dem opp. I alle fall hvis du er kunde hos noen utvalgte banker.

AVSLUTT MED FÅ TASTETRYKK: Sparebank 1 legger mye ressurser i å utvikle kundevennlige mobil- og nettbanktjenester, som den nye abonnementløsningen med enkel oppsigelse. Sparebanken Vest og Bulder Bank tilbyr snart lignende løsninger også. Foto: skjermdump.
AVSLUTT MED FÅ TASTETRYKK: Sparebank 1 legger mye ressurser i å utvikle kundevennlige mobil- og nettbanktjenester, som den nye abonnementløsningen med enkel oppsigelse. Sparebanken Vest og Bulder Bank tilbyr snart lignende løsninger også. Foto: skjermdump. Vis mer

Undersøkelser viser at 35 prosent av oss synes det er frustrerende å måtte bruke den tiden og innsatsen som kreves for å administrere abonnementene sine.

- Dette ønsker vi å lette for folk, og vi kommer derfor med en løsning i nett- og mobilbanken som gir deg en samlet oversikt over alle abonnementene dine, og lar deg si de opp via noen få tastetrykk, sier Christian Fjestad, leder for innovasjon i Sparebank 1 Østlandet, til Dinside.no.

Løsningen blir altså først tilgjengelig for Østlandet-kundene, men skal etter planen tilgjengeliggjøres for kundene ved andre kontor ved årsskiftet.

Sparebanken Vest har også utviklet en lik løsning sammen med fintechselskapet Subaio, som blir tilgjengelig for kundene i neste uke. Bulder Bank, som tilbyr automatisk rentekutt, har også abonnementsoversikt og -oppsigelse lett tilgjengelig i appen sin.

Automatisk

Sparebank 1 har utviklet løsningen sammen med fintechselskapet Minna Technologies.

Abonnementer vil identifiseres automatisk i mobil- og nettbanken, slik at kunden automatisk får opp en oversikt over alle sine ulike abonnementer som betales gjennom kundens konto i Sparebank 1.

- Hvis du knytter opp kontoer fra andre banker til vår nettbank, vil vi med kundens samtykke også identifisere abonnementer som betales gjennom disse andre bankene, forklarer Fjestad.

Når det gjelder den delen av løsningen med oppsigelse av abonnementer, kan det være noen leverandører som har behov for at brukeren taster inn noen tilleggsopplysninger direkte i bankens løsning, legger han til.

SMART: Sparebanken Vest tilbyr også snart oversikt over abonnementer via mobilbanken.
SMART: Sparebanken Vest tilbyr også snart oversikt over abonnementer via mobilbanken. Vis mer
Brukerne kan også si opp abonnementer enkelt. Foto: skjermdump.
Brukerne kan også si opp abonnementer enkelt. Foto: skjermdump. Vis mer

Etterlyser enklere oppsigelse

Nylig var Forbrukertilsynet ute og krevde at det må bli enklere for forbrukere å si opp abonnementer de har tegnet.

Hovedbudskapet deres er at det skal være like lett å si opp en avtale som å inngå den. Hvis du kan melde seg inn elektronisk, må du kunne melde seg ut på samme måte. Å kreve at du må si opp avtalen over telefon er ikke tilstrekkelig etter tilsynets vurdering.

- Vi ser at det er mange forbrukere som har trøbbel med å få sagt opp abonnementer, særlig på helsekost, bøker og magasiner. Alle gode tiltak som kan bidra til å gjøre dette enklere for forbrukerne, er positivt, sier Frode Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukertilsynet, til Dinside.no.

Betaler heller enn å si opp

Ifølge en rapport fra Minna Technologies undervurderer hele 91 prosent av nordiske forbrukere hvor mye de betaler for abonnementene sine.

Tre av fire opplyser også at de synes det er «smertefullt» å avslutte abonnementer, og fortsetter derfor å betale for dem selv om de kanskje ikke vil ha eller trenger dem.

En annen undersøkelse gjennomført av Nets viser at nordiske forbrukere er blant de med flest abonnementer i verden med over dobbelt så mange abonnementer som en gjennomsnittlig europeer.

FULL KONTROLL: Ny nett- og mobilbanktjeneste gjør det lettere for deg å ha oversikt og si opp abonnementer direkte hvis du er kunde hos Sparebank 1. Foto: skjermdump.
FULL KONTROLL: Ny nett- og mobilbanktjeneste gjør det lettere for deg å ha oversikt og si opp abonnementer direkte hvis du er kunde hos Sparebank 1. Foto: skjermdump. Vis mer

Dette abonnerer vi på

Nordiske forbrukere har i snitt mellom åtte og tolv abonnementer hver. De under 25 år er de mest ivrige og har hele 16 abonnementer i snitt.

Ikke overraskende er det videostrømmetjenester som Netflix, Viaplay, HBO og andre som topper statistikken over hvilke abonnementer flest nordiske forbrukere har.

På andreplass fulgte abonnementer relatert til skjønnhet, og på tredjeplass var abonnementstjenester for musikk.

For personer i alderen 15 til 44 år, er det flest som har abonnementstjenester knyttet til strømming av video, TV og musikk, samt skjønnhet.

Når vi kommer til personer mellom 45 til 65 år, har de fleste av disse abonnementer tilknyttet strømming av video og TV, skjønnhet og bøker, mens de over 65 år toppes listen av abonnementstjenester knyttet til magasiner og bøker, foran strømmingg av video og TV, husholdningsprodukter og skjønnhet.