Sex og singelliv

Sytten prosent av befolkningen bor alene. I kjølvannet av singelbølgen har det vokst frem en ny industri: date- og kontakformidlingsnæringen.

På sjekkern? Du er ikke alene. 740.000 nordmenn bor alene.
På sjekkern? Du er ikke alene. 740.000 nordmenn bor alene. Vis mer

Sex og singelliv

  1. Sjekkelenkene


”Single is the new black,” hevder det bristisk datekonsernet Onesaturday.com. Selskapet driver fire date-tjenester i forskjellige segmenter. Og at flere lever singelliv – på jakt etter make eller ikke – kan Statistisk sentralbyrå bekrefte. I 2001 bodde 740.000 personer alene, det vil si 17 prosent av befolkningen. Enpersonhusholdningene utgjorde 38 prosent av husholdningene. I 1990 bodde 34 prosent av befolkningen alene. Og det er penger å tjene på sjefene i enmannhusholdningene.

- Nordmenn ønsker mer av den amerikanske formen for dating, altså en kultur som legger til rette for at man kan bli kjent med nye mennesker, sier Trude Sæle.

I fjor skrev hun sammen med Thea Haavet boken Dating på norsk.- Jeg tror den utviklingen av nye former for dating som speed dating og Internett speiler folks ønske.

Utvider nettverket

Trude Sæle og Thea Haavet dybdeintervjuet 100 enslige mennesker. Og resultatene var oppsiktsvekkende:

  • 15 prosent av mennene og 10 prosent av kvinnene kunne tenke seg å benytte et kontaktformidlingsbyrå.

  • 26 prosent av mennene og 14 prosent av kvinnene kunne tenke seg å søke partnere via annonse i avisen.

  • 48 prosent av mennene og 28 prosent av kvinnene hadde brukt Internett for å søke etter en partner.
  • Sæle tror det er liv laga for date- og kontaktformidlingsindustrien.

    - Det kan være en snarvei til å treffe den rette. Man kan selvfølgelig bruke sine personlige – og prefesjonelle nettverk, men det krever at man legger ned mer arbeid og energi. Ved bruk av de forskjellige tjenestene utvider du nettverket, det er en fin anledning til å møte nye mennesker.

    10 kroner per date

    Nye metoder på datemarkedet kommer stadig. Den rødhårede rollefiguren Miranda i den amerikanske TV-serien Sex og singelliv har selvfølgelig vært på speed date, og nå har fenomenet også slått ned i Norge. Flere selskaper har overført trenden til norske forhold.

    - Vi tror det er et marked for dette i Norge. Ikke bare for oss og de to andre selskapene som driver med dette, men for enda flere, sier Jøran Gamman, daglig leder i Speeddating Til DinSide. – Vi tjener penger på dette her, men det er ikke drivkraften vår, legger Gamman til.

    Han forteller om konseptet.

    - Hvis du går på ut å spiser på en date, vet du som regel etter bare noen minutter om personen er noe for deg eller ikke. Med speeddating dater du 10 på samme kveld og får luket ut de du ikke er interessert i med en gang. Dermed sparer du deg både for tid og penger, sier Gamman.

    Du får utlevert penn, papir og noen minutter med hver deltaker av det motsatte kjønn. Etter datene leverer du inn en oversikt over hvem du ønsker å treffe igjen, og det samme gjør de andre deltakerne. Dersom listene matcher har du kanskje fått flere kandidater til middagsdatelista di.

    Rune Dahl klar med gonggongen på Speeddater Norge. Foto: Rune Dahl
    Rune Dahl klar med gonggongen på Speeddater Norge. Foto: Rune Dahl Vis mer


    - Vi har hatt flere alderssegmenter, 20-28 år, og 25-35 år, litt etter hva vi tror vil slå an. Nå ønsker vi å utvide alderssegmentet til gruppen på 60-70 år, og for homser, sier Gamman.

    Rune Dahl kastet seg på den internasjonale datetrenden og hadde premiere med Speeddater Norge i august. Han trekker frem at forskjellen på chatte- og Internett-folket og speeddaterne:

    - På chatten kan man gjemme seg bak nicks (kallenavn), og alle fremstår som Brad Pitt og Johnny Depp. Deretter bestemmer man seg for å møte, og da kommer det for en dag at man var ganske langt unna Brad Pitt og Johnny Depp. Speeddaterene starter i motsatt ende: med møtet. Det er ofte utadvendte folk som er vant til å være på byen og til å ta initiativ. Og det er mange søte jenter og kjekke karer, lover Dahl.

    Speeddating startet opp i juni i år, og til nå har 300 nordmenn- og kvinner, deltatt på deres arrangementer. Speeddater Norge hadde sin premiere i august. Selskapene har ikke ført regnskap med hvor mange par det har blitt av date-konseptet.

    Men det er ikke bare Speeddating og Speeddater Norge som driver med hurtigsjekking. Ytterligere ett selskap driver tilsvarende virksomhet, Speeddates.

    - Kjempebra med konkurranse, da får kundene flere å velge mellom, sier Gamman i Speedating.

    Det koster 190 kroner å date 10 personer med Speeddating, mens det hos konkurrentene Speeddates og Speeddater Norge koster henholdsvis 275 og 250 kroner. Antallet personer som deltar på hver sesjon avhenger av stedet, men selskapene har ofte cirka 20 kandidater av hvert kjønn på sesjonene:

    - Det blir 10 kroner daten, det, humrer Rune Dahl.

    Global dating

    Milan, Paris, London. Single, suksessrike mennesker har fått sin multinasjonale sjekkelekeplass. Såkalt Global dating er noen av de siste nyvinning på sjekkefronten, og folk som sjelden er hjemme kan via et datebyrå bestille en singel kjekkas eller en frøken til forretningsbesøket i Tokyo eller London. Det er ikke gratis, prisene starter på 149 britiske pund, 1.752 kroner, og helt opp til 899 pund som tilsvarer 10.575 kroner for medlemsskap. I tillegg tilkommer utgifter til arrangementer og treff. Byråene setter opp avtaler for deg i hvilken by som helst, og gir også hint om hvordan du best mulig erobrer den utvalgte over en middag i Milano eller New York.

    - Vi er mer en livsstilsklubb enn datingbyrå hevder Gorgeous Get Together i London.

    Selskapet har spesialisert seg på karrierebevisste og pene mennesker.

    - Det er fordi du skal være garantert å gå på date med noen som er like skjønn som deg selv, skriver Gorgeous Get Together på sitt nettsted.

    Annonsekjærlighet

    Også i avisene går det hektisk for seg på annonsesidene. Dagbladet opplyser at Møteplassen har cirka 1.000 annonser i året. Dagbladet var ikke i stand til å finne frem inntjeningstallene, men oppgir at de aller fleste vil ut med minst mulig for sin kontaktannonse, og går for Dagbladets billigste alternativ som koster 302,50 kroner. Det utgjør en inntekt på 302.500 kroner i året.

    Også Aftenpostens Aften har kontaktspalter.

    Forfatter Trude Sæle forteller at også avisene har et stort marked. Hun opplyser at så mange som 44 prosent av mennene og 28 prosent av kvinnene er klare for å svare på kontaktannonser i avisene.

    SMS

    Mobiltelefonen har blitt et effektivt redskap i kampen for en kjæreste. Og mobilselskapene håver inn kroner på de kontaktsøkende. Ifølge Norges Post- og telertilsyn genererte teleselskapene på det norske mobilmarkedet cirka 2.5 milliarder kroner på SMS-meldinger.

    Flere kontaktformidlere, blant annet Spraydate.no og Persontreff.no tilbyr tilgang til søk i databaser hvor også telefonnummerne er registerert.

    - 17.000 er registeret med mobiltelefonnummer i Spraydate-databasen. Her søker man etter forskjellige kriterier som for eksempel alder. Finner du noen du synes passer kan du sende en SMS og flørte litt, sier Pål Nisja, portalsjef i Spraydate.

    Spraydate-flørt på mobilen koster fem kroner i registreringsavgift, dernest koster det tre kroner per sendte melding.

    - Vi tjener litt penger på dette, men ikke mye, men nå skal våre tjenester samordnes med eieren TV2 og da blir det mer fart i sakene, sier Nisja.

    Men Spraydate er selvsagt ikke alene om disse tjenestene: Eurobate og Sol.no er bare noen av de mange tilbyderne av SMS-flørt som finnes på det norske markedet.

    Men ikke alle mener det er nødvendig å bruke mye penger på å finne seg partner.

    - Jeg synes det er likeså bra å ta en kaffe på kaffebaren der hvor jeg bor. Der er det mange søte damer. Da er det bare å spørre om det er ledig, og man betaler kun for en kopp kaffe, sier en 40 gammel skilt mann.

    Men den samme mannen er da også singel.

  • Date på Internett