Tror du denne karen er interessert i hva du spiste til middag igår?
Tror du denne karen er interessert i hva du spiste til middag igår?Vis mer

Selgere - hva vil de med meg?

Du kommer inn i en klesbutikk for å se på en genser som var utstilt i butikkvinduet. I utgangspunktet er du bare nysgjerrig på hvor mye den koster, eller hvordan stoffet kjennes. Før du vet ordet av det, kommer en smilende person bort til deg og spør vennlig om du vil ha hjelp? . Hvem er dette spør du - vi gir deg svaret.

Det er hyggelig at en totalt fremmed person tar seg tid til å snakke med deg, og det er mulig at du kunne trenge noen å snakke med. Vær imidlertid klar over at denne personen er er totalt uinteressert i din tantes svangerskap eller påsketuren på Hardangervidda i år.
Selgeren, som vi velger å kalle dette individet, er ute etter pengene dine. Smilet og den sjarmerende personligheten er genuin, du er tross alt årsaken til at de lever.

Hvem er selgeren

Selgeren representerer butikken han eller hun jobber i. Ditt første inntrykk er derfor avhengig av hvordan selgeren opptrer. Om selgeren er pent kledd, ryddig, og har utseende med seg, vil du naturligvis tenke det samme om butikken.

Som kunde bør du vite at selgeren er blitt trent opp til å formidle sitt budskap på en slik måte at du ikke har noe annet valg enn å kjøpe. Heldigvis finnes det noen knep du som forbruker kan benytte for å beskytte deg selv.

Hva gjør selgeren

Selgeren ønsker å styre samtalen, og vil ofte stille spørsmål hvor du må foreta et valg. Eksempel - foretrekker du soltak eller air-condition? Slike spørsmål inngår i en behovsanalyse, hvor selgeren kartlegger hva du egentlig er ute etter. Det er viktig å ikke stille spørsmål hvor kunden kan svare nei.
Eksempel liker du air-condition? I en behovsanalyse er det viktig for en selger at kunden "blottlegger" seg så mye som mulig. Det vil gjøre at selger lettere
kan pense selve salgsprosessen inn på et konkret produkt (et produkt som er "riktig" for deg)

Hva vil selgeren

Det er et must for en selger å opprettholde en positiv tone i samtalen med deg. Å stille spørsmål som kan besvares med nei, kan være farlig for en selger, for det kan skape en negativ holdninger og gjøre salgsprosessen vanskelig.

Og da blir det dårlig med salg. Så lenge selgeren gir alternativer som er knyttet til kjøp av den ene eller den andre varen, er håpet om å få solgt noe fortsatt der. Etter å ha kartlagt hva du liker, begynner oppramsingen. Da nevner selgeren alt du svarte positivt på, slik at det blir vanskelig for deg å si nei til å kjøpe av varen.