Ta opp lån

Seks forbrukslåns­banker bryter reglene

Dette svarer bankene på funnene i ny undersøkelse fra Finanstilsynet.

LÅNER TIL SÅRBARE KUNDER: Hos Bank Norwegian mener Finanstilsynet at de misligholdte lånene, som utgjør ti prosent av alt utlån i banken, viser at «en betydelig del av bankens kunder» allerede har problemer med å betjene gjeld. Tilsynet har sett på flere forbrukslånsbanker og avdekket kritikkverdige forhold. Foto: Jon Olav Nesvold/NTB Scanpix.
LÅNER TIL SÅRBARE KUNDER: Hos Bank Norwegian mener Finanstilsynet at de misligholdte lånene, som utgjør ti prosent av alt utlån i banken, viser at «en betydelig del av bankens kunder» allerede har problemer med å betjene gjeld. Tilsynet har sett på flere forbrukslånsbanker og avdekket kritikkverdige forhold. Foto: Jon Olav Nesvold/NTB Scanpix. Vis mer

Tidligere denne måneden la Finanstilsynet fram en rapport fra stedlige tilsyn i flere forbruks­lånsbanker gjennomført over flere år.

Forbrukerrådet reagerer kraftig på funnene i rapporten.

- Konklusjonen er at når bankene blir gransket, avsløres det at de ikke klarer å utføre det bankhåndverket som samfunnet krever av dem, sier direktør i Forbrukerrådet Inger Lise Blyverket i en pressemelding.

Det naturlige spørsmålet er om disse bankene i det hele tatt er skikket til å operere i markedet, fortsetter hun.

Overvurderer kundene

Bank Norwegian, Easybank, Instabank, Komplett Bank, Monobank og Santander Consumer Bank får alle negativ kritikk på ulikt vis, men fellesnevneren er at alle bankene har i betydelig grad overvurdert lånesøkernes betjeningsevne.

De seks bankene gir lån som de er fullt klar over «gir betydelig risiko for at kunden får betalingsproblemer», skriver Forbrukerrådet.

En tenkt lånesøker, som etter Finanstilsynets vurdering har for lite penger til overs for å kunne betjene ett forbrukslån, ville bli innvilget lån i alle de seks bankene når de bruker bankens verktøy for å vurdere lån.

Vil ha raske reaksjoner

Forbrukerrådet mener det første som må gjøres er å vedta en ny finansavtalelov med den foreslåtte avslagsplikten så snart som mulig.

I tillegg mener Forbrukerrådet at forbrukslånsbankenes adgang til å videreselge misligholdt forbrukerkreditt og ta beslag i lønn og trygd må begrenses. Forbrukslånsbankene må heller ikke tillates å bruke markedsføring hvor kunder lokkes til unødvendig opptak av kreditt ved å spille på «gleden» med økonomisk uansvarlighet.

- Vi ser med bekymring på utviklingen i forbrukslånsmarkedet, og det haster å få på plass endringer. Sammen vil disse tiltakene sikre en mer forsvarlig utlånspraksis, og trygge norske forbrukere, sier Blyverket.

Dette svarer bankene

Dinside har tatt kontakt med de seks forbrukslånsbankene som trekkes fram i tilsynet og spurt dem om deres kommentarer til funnene, samt hvordan de jobber for at utlånspraksisen deres skal være mest mulig forsvarlig. Her ser du hva de svarte:

  • Kai-Morten Terning i Bank Norwegian påpeker at det var et grundig tilsyn som ble gjort, hvor de viktigste merknadene gjelder bankens implementering av retningslinjene fra 2017. Enkelte av bankens tolkninger var annerledes enn Finanstilsynets, men nå har de lagt tilsynest tolkninger til grunn for hva som er forsvarlig utlånspraksis for forbrukslån. Terning sier videre at Bank Norwegian er opptatt av ansvarlig markedsføring av forbrukslån, og at de derfor ikke har reklame på TV, radio eller sosiale medier. Før noen får innvilget lån hos dem, vurderer banken deres betjeningsevne og eventuelle betalingsanmerkninger, samt er tydelige på hva forbrukslån hos dem koster.
  • Administrerende direktør Oddbjørn Berentsen i Easybank svarer at i Finanstilsynets rapport ble det ikke avdekket alvorlige eller kritikkverdige forhold hos dem. De merknadene de fikk ble styrebehandlet og lukket i 2018. Finanstilsynet konkluderte med at at Easybanks praksis for tildeling av lån kunne stride mot lovens krav om god forretningsskikk.
  • Robert Berg i Instabank sier til Dinside.no at de, i likhet med Finanstilsynet og Forbrukerrådet, er opptatt av å drive en forsvarlig utlånspraksis. Det er en fullstendig misforståelse at banken gjerne vil låne ut til kunder som ikke kan betale tilbake. Det er derfor Instabank har vært opptatt av å få på plass et gjeldsregister, noe de mener er det mest effektive tiltaket av alle for å forhindre at kunder får lån de ikke kan betjene.
  • Jan Haglund i Komplett Bank understreker at de ser svært alvorlig på tilbakemeldingene fra Finanstilsynet, og at de allerede hadde satt i gang flere tiltak før tilsynet kom på besøk hos dem, men at de vil fortsette å forbedre prosessene og rutinene sine ytterligere framover. Haglund sier Komplett Bank er en seriøs tilbyder av kreditt og andre banktjenester til personkunder, samt at de vil forsikre seg om at de har gode rutiner og følger reglene.
  • Bernt Gjendem i Monobank erkjenner at de gamle retningslinjene åpnet i noen tilfeller for tolkninger der de ikke har vært kritiske nok. Finanstilsynet er nå tydelig på hva de ønsker og banken vil selvfølgelig etterleve det. Monobank har hatt som holdning siden starten at utlånspraksisen deres skal være bærekraftig, og de har blant annet beregnet betjeningsevne på alle kunder og ikke betalt ut lån til kunder med manglende betjeningsevne.
  • Michael Hvidsten, leder for Santander Consumer Bank i Norden, sier til Dinside at de tar Finanstilsynets merknader til etterretning og gjør nødvendige endringer. Mange av forholdene i rapporten var identifisert av dem forut for tilsynets inspeksjon, og inngår i allerede igangsatte utbedrings- og endringsprosjekter.