BILLIGKJEDE: Med 22 butikker fordelt over landet, har den norske billigkjeden Loco vokst raskt siden starten i 2017. Foto: Camilla Øino
BILLIGKJEDE: Med 22 butikker fordelt over landet, har den norske billigkjeden Loco vokst raskt siden starten i 2017. Foto: Camilla ØinoVis mer

Store prisforskjeller på kosmetikk:

Se de «Loco» prisforskjellene!

Dove-deodoranten er nesten fire ganger dyrere hos H&M i forhold til billigkjeden Loco. Tannkremen din kan du få til nesten halv pris i forhold til vanlig dagligvarebutikk, viser vår prissjekk.

Innkjøp av kosmetikk og hygieneartikler kan være en kostbar affære. Det kan imidlertid være store penger å spare ved å velge riktig butikk, viser Dinsides prissjekk.

Inntil fire ganger så dyrt

Vi plukket ut 11 tilfeldige, vanlige kosmetikk- og hygieneartikler hos den nye billigkjeden Loco, og sammenlignet prisene mot noen av de etablerte aktørene i markedet. Utvalget inkluderer blant annet tannkrem, sjampo, deodorant og kroppssåpe.

Som du ser av tabellen under, er Loco rimeligst på alle varene vi plukket ut, med unntak av D:Fi D:Struct stylingkrem, der Lyko er 15 kroner rimeligere. I enkelte tilfeller er prisen bare en fjerdedel av konkurrentens.

PRODUKTLOCOH&MREMA 1000LYKO
Dove - og fresh deodorantKr 15Kr 59
Batiste dry shampoo BlushKr47Kr 79Kr 55
Colgate Fresh Mint 100 mlKr 12Kr 22
Garnier Michellar Cleansing WaterKr 48Kr 59Kr 58,90Kr 65
Maybelline Lash Sensational MascaraKr 60Kr 139Kr 95
Max Factor All Day Flawless FoundationKr 108Kr 185Kr 149
Piz Buin Instant Glow SPF 30Kr 94Kr 159
Gillette Series Shave Gel sensitive (menn)Kr 16Kr 39
Dove Men Deo Roll On Cool Fresh (menn)Kr 15Kr 25
Calvin Klein One Deo Stick (menn)Kr 149Kr 275
D:FI D:Struct stylingkrem (menn)Kr 130Kr 115

(Prisene er innhentet 7.1.2018)

- Merkevarer til lavest mulig pris

Loco er en norsk «billigkjede» av butikker som har poppet opp 22 steder etter oppstart i 2017. Butikkene tilbyr produktene innenfor sminke, hygiene og personlig pleie, med et sterkt fokus på å være billigere enn konkurrentene. Bak selskapet står det norske selskapet FSN Capital IV (60%) og NorgesGruppen Retail AS (40%).

Kjedens administrerende direktør, Are Berg, sier til Dinside at ideen bak Loco er å tilby kjente merkevarer til lavest mulig pris. For å klare å holde prisene nede, har kjeden et team av innkjøpere som handler der de får varene rimeligst - enten fra norske eller europeiske leverandører. Butikkene har også en del selvbetjente kasser, som er med på å holde personalkostnadene nede.

STORT UTVALG: Både Loco-butikken i Storgata og nettbutikken har et stort og bredt utvalg av mange kjente produkter. Foto: Camilla Øino
STORT UTVALG: Både Loco-butikken i Storgata og nettbutikken har et stort og bredt utvalg av mange kjente produkter. Foto: Camilla Øino Vis mer

- Slår an

Berg forteller at alle Loco-butikkene som har åpnet hittil, har blitt tatt svært godt imot, og at de fleste har levert en omsetning langt over forventningene.

- Det er tydelig at kombinasjonen av kjente merkevarer og lav pris slår an, sier han.

I tillegg skjer en god del av omsetningen via nettbutikken loco.no, får vi opplyst.

Dette sier H&M

H&M-kjeden kom dårligst ut og var inntil fire ganger så dyre som Loco på enkelte av produktene vi prissjekket. Da vi konfronterte selskapet med våre funn, fikk vi følgende svar fra H&Ms pressekontakt:

- Konkurranse er bra og gjør oss skjerpet, da vi alltid jobber for å ha det beste kundetilbudet i markedet. H&M har løpende kampanjer på ulike kosmetikk- og hygiene-produkter, og alle artiklene testet er varer vi jevnlig har kampanjepriser på. Vi kan derfor forsikre kundene våre om at de vil finne gode, konkurransedyktige priser hos oss.