Sats på Telenor?

Bruker du et kontantabonnement på en telefon som du bare har liggende i bakhånd og sjelden bruker vil det lønne seg å tenke godt gjennom hvilken mobiloperatør du velger.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Mobiloperatørene skylder på myndighetene når de setter krav om aktivitet på mobilkontoene.

-Vi blir pålagt å ikke ha innaktive telefonnummere hos våre kunder, sier Guri Wormdahl. Wormdahl forklarer dette med at det er begrensede mengder med telefonnummere, og at de ettterhvert blir en mangelvare.

Får pengene tilbake

Bedre å være kunde med kontant-kort hos Telenor Vis mer


Hos Telenor har de også merket problemet med inaktive abonnenter. Vi fjerner muligheten til å ringe ut etter 12 måneder, og etter 14 måneder mister du telefonnummeret.

Telenor gir deg altså to måneders lenger frist enn NetCom.

-Etter 12 måneder utbetaler vi, mot et administrasjonsgebyr på 50 kroner, det resterende beløp til kunden, forteller Jo Heldaas i Telenor Mobil. Men til gjengjeld sender ikke Telenor ut noen som helst varsling mot slutten av perioden.

Har skjedd endringer

NetCom tilbyr nå 50 kroners ladekort for de kundene som ringer såpass lite at de er i faresonen for å bli slettet.

-På denne måten kan du si at vi har et fastgebyr på kontantkortene på 50 kroner for de som bare har mobilen liggende, sier Wormedal hos NetCom.

Hos Telenor Mobil mener de at dette ikke er store problemet

-Du kan hele tiden ringe vår gratis ladenummer og få opplyst den datoen du sist ladet opp telefonen din, sier Heldaas, som innrømmer at selskapet fikk oppfordringer fra forbrukermyndighetene før de iverksatte ordningen med tilbakebetalingen.