Konkurranse i bankmarkedet

- Sårbart når bankene samordner renter

Det er tøff konkurranse om bankkundene. Slik utnytter du dette til din fordel.

ETT KLIKK UNNA: Å søke boliglån i dag tar tre minutter, mens for ti år siden var dette en helt annen prosess. Dette er noe av det som har endret konkurransebildet i bankmarkedet betraktelig. Foto: Sbanken.
ETT KLIKK UNNA: Å søke boliglån i dag tar tre minutter, mens for ti år siden var dette en helt annen prosess. Dette er noe av det som har endret konkurransebildet i bankmarkedet betraktelig. Foto: Sbanken. Vis mer

Forrige uke la Nordea, Nordens største bank, fram årsresultatet sitt, og i den forbindelse lurte Dinside på hva som definerer deres norske kundegruppe nå ved inngangen til 2020-tallet kontra 2010-tallet.

- Antall aktører som tilbyr banktjenester har økt betraktelig, så det er hard konkurranse om kundene. Dette skjerper oss, og vi må jobbe hardere for å være relevante og attraktive for kundene, svarer administrerende direktør Snorre Storset.

Tidligere var det høyere terskel for å bytte bank, mens nå ser Nordea at kundene «shopper» banktjenester i mye større grad enn tidligere. Kundene forventer også mye mer personifiserte og tilpassede tjenester.

Tegn på dårligere konkurranse

Konkurransetilsynet har ikke noen indikasjoner på at konkurransebildet i bankmarkedet vil endre seg framover. De mener generelt at konkurranse kommer kundene til gode i form av lavere priser og større innovasjon, i bankmarkedet i form av lavere renter og gebyr.

I en rapport fra 2015 påpekte tilsynet, derimot, at bank- og finansmarkedet er sårbart ved at bankene kan samordne rentene.

- Vi observerer også at bankenes marginer øker. Dette kan være et tegn på dårligere konkurranse, men det trenger ikke være det, sier fungerende avdelingsdirektør Elisabeth Steckmest i Konkurransetilsynet til Dinside.no.

Dette har vi, blant annet, sett i forbindelse med de siste renteøkningene, der bankene har hevet utlånsrenta en etter en når sentralbanken har satt opp styringsrenta.

Nordeas kommentar til dette er at for å være relevant og tilby kundene et attraktivt produkt, må de følge markedet tett.

- Vi skal være konkurransedyktige og justerer rentene når vi ser i konkurransebildet at det er nødvendig. Konkurransen om boliglånskundene er beinhard, og vi skal være konkurransedyktige på pris, sier Storset.

Alt går raskere

Noe av det som har definert bankkundene gjennom 2010-tallet er lave renter og nye sparevaner.

- Nordmenn har lang historie med å spare på konto. Vi har sett et markant oppsving i fondssparing dette tiåret, spesielt de siste årene, sier Nordea-direktøren.

Tempoet har også endret seg. Ettersom banktjenestene i stadig større grad har blitt digitale, går alt raskere og lettere.

Å søke boliglån i dag tar tre minutter, mens for ti år siden var dette en helt annen prosess, eksemplifiserer Storset.

Dette viser igjen ved at mobilbanker er den største portalen med flest innlogginger for banken, samt at utviklingen i nye tjenester og produkter går mye raskere og at det er en rekke aktører utenfor de tradisjonelle bankene som kan utvikle og levere tjenester også.

- Det kan hende innføringen av PSD2 vil føre til etablering av nye aktører og tjenester, men det er foreløpig for tidlig å si noe sikkert om dette, sier Steckmest i Konkurransetilsynet.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!