Samlet 18.000 underskrifter for trikken

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Trikken dobbelt så dyr som buss

  1. Samlet 18.000 underskrifter for trikken

Nesten hver dag i hele sommer har Trafikkaksjonens folk stått i Oslo sentrum og samlet
inn underskrifter for blant annet å gjenopprette Kjelsåslinjen. Denne uken kunne de levere hele 18.000 underskrifter til Oslos sentrale styresmakter.

Vi møtte formann Kjell Haaland under iherdig innsamling av underskrifter på Egertorget, omringet av eldre ungdom.

Kjell Haaland t.h. samler underskrifter en lørdag formiddag.
Kjell Haaland t.h. samler underskrifter en lørdag formiddag. Vis mer


DS: Bruker du selv trikken?
KH: Ja, jeg bruker trikken hver dag, jeg.

DS: Hvorfor?
KH: Fordi jeg kan reise oppe i dagen, ikke inne i en tunnel. Dessuten er det god plass på trikken, og rolig atmosfære.

DS: Men trikken er jo ofte forsinket - særlig i rushtiden?
KH: Ja. En forutsetning for at trikken skal holde tidene er at den får egne traseer og at den favoriseres i lyskryss.

Daglig leder i Trafikkaksjonen, Pål Jensen, kommer inn i samtalen:

DS: Krever ikke de tunge trikkene mye energi pr personkilometer?
PJ: Det samlede energiforbruket er uinteressant her. Bussen går på diesel - trikken bruker elektrisk kraft. Vi ville hatt tilstrekkelig kraft hvis vi ikke hadde eksportert 10 TWH til utlandet hvert år.Transportøkonomisk Institutts miljøhåndbok dokumenterer at trikken gjennomsittlig bruker mindre energi enn bussen pr. personkilometer i bytrafikken.

PJ: Bussen er mindre miljøvennlig enn trikken, og har mindre kapasitet. Helseskadene på grunn av luftforurensning påfører Oslos befolkning kostnader på 4 milliarder kroner hvert år.

Trafikkaksjonen har foreløpig ikke svart på vårt spørsmål om hvor stor del av disse kostnadene de mener skyldes bussene, og hvor mye biltrafikken må bære på sin kappe.