Saltet som tar liv

Nordmenn flest er ikke klar over risikoen ved å spise for mye salt, og heller ikke hvor mye ”usynlig” salt det er i vanlige matvarer. Med normalt saltinntak kunne 550 dødsfall vært unngått i Norge hvert år.

Publisert
Sist oppdatert

Vegar K. Vatn

Sosial- og helsedirektoratet anslår at vi får i oss omtrent 10 gram salt om dagen, mens det anbefalte konsumet er halvparten. Rådet samsvarer med Verdens helseorganisasjons kostholdsråd.

- For høyt saltkonsum er satt i sammenheng med høyt blodtrykk, som kan øke risikoen for hjerte- og karsykdommer som hjerteinfarkt og slag, forklarer Lars Johansson, næringsfysiolog og seniorrådgiver i Sosial- og helsedirektoratet.

- Dersom man minsker saltinntaket går ofte blodtrykket ned.

Studier viser at hvis vi hadde halvert saltinntaket ville det gitt 1870 færre tilfeller av hjerteinfarkt og hjerneslag årlig i Norge. 550 dødsfall kunne vært unngått.

Saltkonsumet har økt til langt over det anbefalte nivået, og særlig er det “usynlige” saltet som fører til det høye konsumet.

Omtrent tre fjerdedeler av saltkonsumet vårt kommer fra ferdigmat. Det gjelder en rekke matvarer som brød, frokostblandinger, ketchup, bacon og supper.

For eksempel er det omtrent tre ganger så mye salt (natrium) i brød man kjøper i butikken sammenlignet med hjemmebakt brød. En del ”snacks” er også proppfullt av salt. I 100 gram ubehandlet potet er det 1. milligram natrium, mens tilsvarende tallet for potetgull er 600 milligram.

Saltet som blir tilsatt hjemme er kun 20 til 30 prosent av det totale saltkonsumet, mens knappe 10 prosent kommer fra råvarene.

Det er enkle grep man kan gjøre for å minske saltinntaket. Her er ti råd:

  1. Bruk krydder med lavt natriuminnhold i stedet for salt.
  2. Salt maten ETTER tillagingen - og da i forsiktige mengder.
  3. Erstatt vanlig natriumsalt med et mineralsalt, som Seltin eller Lo-salt.
  4. Bruk gjerne olje eller usaltet margarin til matlagingen.
  5. Bruk mest mulig råvarer eller ferskvarer, unngå halv- eller helfabrikat (for å få maten til å. konserveres lenger, saltes gjerne fabrikatmat litt ekstra).
  6. Dampkok så mye som mulig.
  7. Lag mat med ovnsbaking, ovnssteking og tillaging i mikrobølgeovn. Da bevares innholdet av viktige mineraler (kalium, magnesium, selen osv.) slik at man kan kutte på saltingen.
  8. Lag hjemmelagde supper og gryter (da tar en vare på kalium og andre viktige mineraler som blir igjen i kokevannet).
  9. Vann ut matvarer som er spesielt salte.
  10. Trim av deg saltet!
 

Mozon.no, 29.01.2004

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer