Så raskt svarte de gjeldsslaven

Vår låneforespørsel ble sendt på e-post. Målet var å teste bankenes servicegrad. Ville de svare på henvendelsene?

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Stort sett ble vi positivt overrasket over responsen fra bankene.

Tabellen viser vår vurdering, og under selve tabellen får du en nærmere forklaring av hva vi la vekt på.

Flinkest til å svare gjeldsslaven
BankBekreftelse
på mottatt
e-post
Tilbakemelding
på telefon
Tilbud på
e-post
Vår vurdering
DnB direkte
JA
samme dag
NEIJA
samme dag

NordeaJA
samme dag
NEIJA
etter en dag

Sparebank1JA
etter en dag
NEIJA
etter en dag

Meldal
sparebank
JA
etter en dag
NEIJA
etter en dag

     
Bank Direkte
Sandnes
NEIRingte etter
to dager
JA
etter 8 dager

Sunndal
sparebank
JA
etter 8 dager
NEIJA
etter 8 dager

     
Indre Sogn
sparebank
JA
to dager senere
NEINEI
ville ha flere opplysninger

Gjensidige
NOR
NEISamme dagNEI
ville ha flere opplysninger

Hva koster det?

Prisbevisste forbrukere vil alltid innhente tilbud fra flere aktører før de bestemmer seg.

Da er det viktig å få svar på hva bankene har å tilby på det produktet du er interessert i, og ikke på alle de andre tjenestene banken vil tilby.

Som nevnt oppga vi inntekt, gjeldsbyrde og verdi på bolig. Da burde det være en smal sak å gi et uforpliktende pristilbud - selvsagt under forutsetning av at din oppgitte informasjon kan dokumenteres.

De flinkeste bankene i klassen gjorde nettopp dette, og ga oss raskt et uforpliktende tilbud på e-post.

Andre klarte imidlertid ikke å dy seg. Vi synes det er pussig at enkelte banker ikke klarer å svare på e-post, men i stedet insisterer på å invitere deg på et møte eller ringe deg opp. Som kunde i et uoversiktelig marked blir det ikke noe enklere å orientere seg når profesjonelle selgere ringer deg midt i middagsluren for å slå av en prat.