UNDERSKRIFT: Therese Pande-Rolfsen trodde hun godkjente at Fortum kunne sende henne e-post. I virkeligheten underskrev hun en ny strømavtale. Foto: Vitali Michkou/Shutterstock/NTB scanpix
UNDERSKRIFT: Therese Pande-Rolfsen trodde hun godkjente at Fortum kunne sende henne e-post. I virkeligheten underskrev hun en ny strømavtale. Foto: Vitali Michkou/Shutterstock/NTB scanpixVis mer

Pågående strømselgere på gata

Sa ja til e-post, fikk ny strømavtale

Therese (37) skiftet strømleverandør uten å vite det.

De står utenfor kjøpesentere, jernbanestasjoner og andre steder der mange folk ferdes. De ringer også, og kommer til og med på døra di.

Vi snakker om strømselgere, sendt på vegne av selskaper som vil ha deg til å bytte strømavtale.

De fleste oppfører seg sikkert ordentlig. Men Therese Pande-Rolfsen møtte en selger utenfor en butikk i Kongsberg som definitivt ikke gjorde det.

- Kan jeg sende deg mail?

- En yngre dame tok kontakt med meg og lurte om jeg ville bytte strømavtale. Jeg sa at jeg i så fall måtte snakke med mannen min, og at vi sammen måtte ta en slik avgjørelse hjemme i ro og mak, forteller Pande-Rolfsen til Dinside.

REAGERER: Therese Pande-Rolfsen ble utsatt for en pågående selger som solgte henne en ny strømavtale uten at hun ville det. Foto: Privat
REAGERER: Therese Pande-Rolfsen ble utsatt for en pågående selger som solgte henne en ny strømavtale uten at hun ville det. Foto: Privat Vis mer

Deretter spurte selgeren om hun ville gi henne tillatelse til å sende henne e-post med mer informasjon.

Det syntes Therese var greit. Hun måtte bare skrive under på iPad-en selgeren hadde.

Senere oppdaget Pande-Rolfsen at hun og mannen faktisk hadde byttet strømavtale, helt uten å være klar over at det var dette hun hadde skrevet under på.

- Det var veldig ubehagelig, og jeg må si at jeg følte meg litt dum. Men jeg ble også sint, og tenkte at det ikke er greit å opptre på denne måten.

Beklager selgerens oppførsel

Hun tok deretter kontakt med strømselskapet Fortum, som selgeren solgte på vegne av. De var uten forbehold enige i at selgerne de bruker ikke skal oppføre seg slik. Uten diskusjon fikk hun og mannen omgjort avtalen og byttet tilbake til sin opprinnelige strømleverandør, Glitre.

- Vi beklager opplevelsen Therese har hatt i møte med vår selger. Vi legger mye ressurser i å sørge for at våre selgere opptrer på en hyggelig og imøtekommende måte. Når det ikke skjer så er vi de første til å beklage, og vi jobber hardt for å lære av slike erfaringer så de ikke skal gjenta seg, skriver komunikasjonssjef Stian Mathisen i Fortum i en e-post til Dinside.

Han legger til at det var et eksternt selskap som gjennomførte salget på vegne av Fortum, og at Fortum nå har avsluttet samarbeidet med dette selskapet.

Therese Pande-Rolfsen mener det er viktig å sette søkelyset på denne typen pågående gatesalg.

- Jeg har kanskje ikke så lett for å si nei, og vil jo gjerne være høflig og imøtekommende mot folk. Men det er ikke greit at noen utnytter dette, og absolutt ikke akseptabelt at du blir lurt til å inngå en bindende avtale om bytte av strømleverandør.

Hun tok også kontakt med Forbrukertilsynet, som nå har opprettet en klagesak.

MANGE TILFELLER: Juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukertilsynet kan fortelle at pågående og ofte villedende salg av strømavtaler er et omfattende problem. Foto: Kimm Saatvedt, Forbrukertilsynet
MANGE TILFELLER: Juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukertilsynet kan fortelle at pågående og ofte villedende salg av strømavtaler er et omfattende problem. Foto: Kimm Saatvedt, Forbrukertilsynet Vis mer

Omfattende problem

Juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukertilsynet opplyser til Dinside at det nettopp var strømleverandører som toppet klagestatistikken i fjor. De fleste klagene gjaldt telefonsalg, men også salg på døra og på gata forekommer.

- Dessverre er det mange som benytter seg av denne typen tvilsom markedsføring. Ofte får de avtaler til å framstå som mindre forpliktende enn de er. De kommuniserer også gjerne bare de positive sidene ved tilbudet. Gebyrer, utgifter og prisøkninger som kan komme snakkes det mindre om.

Frode Elton Haug anbefaler folk å gjøre som Therese Pande-Rolfsen og hennes ektemann: Sette seg ned i ro og mak og vurdere hvilken strømavtale som er mest gunstig for dem.

- Vi råder forbrukerne til å styre unna tilbud over telefon eller på gata. Gå heller direkte på nettsidene til leverandørene for å sammenligne. Der finner du ofte langt billigere tilbud, sier Frode Elton Haug.