Som journalist i en redaksjon som blant annet skriver om og tester nye produkter, dukker det til stadighet opp e-poster om nye produkter, både av den mer, eller mindre nyttige, kule eller nyskapende sorten.
Pressemeldingen Dinside fikk sist fredag, omhandlet definitivt ingen av delene.
Derimot var produktet mest egnet til å få selv den minst uttalte feminist til å sette kaffen i vrangen.

Under overskriften «Nå blir digitalradio tiltalende for kvinner også!» viser pressebyrået frem en radio med såkalt feminin touch. Som er en radio, som ser ut som - stålsett deg - en veske, som du kan se bilde av nederst i kommentaren.
EN VESKE!!! Det er sjelden jeg føler behov for å skrive i Caps Lock, men denne «dameradioen» fikk virkelig tastaturet til å gå varmt.

VQ uttaler selv at de er uforskammet fokusert på kvinnen når de lager sine radioer.
Hvilke kvinner produktutviklerne har fokus på, er meg uvisst. De eneste forbrukerne jeg kan komme på som muligens kan være i målgruppen for veskeformede radioer, er 10 år gamle jenter.
Når det er sagt, viser en undersøkelse fra the University of Miami School of Business Administration, at det er mer sannsynlig at forbrukere kjøper et produkt med en feminin eller maskulin tilpasning, enn at de kjøper et produkt som er kjønnsnøytralt. Men, og det er her jeg føler VQ har bommet: Den amerikanske markedsføringsprofessoren Jenny Darrock, gir følgende råd til de som vil markedsføre produkter mot kvinner spesielt: Fokusér på behov først, så på kjønn. Nøyaktig hvor stort behov man har for en veskeformet radio, er spørsmålet jeg sitter igjen med.
For å hjelpe VQ dem med å justere deres fokus i riktig retning, kan jeg opplyse radioprodusenten om følgende, og jeg vil hevde at dette antakelig gjelder veldig mange flere damer enn undertegnede:
A: Ja, jeg er dame.
B: Ja, jeg hører på radio og kan også finne på å kjøpe en.
C: Ja, jeg bruker veske.
D: Nei, jeg vil ikke at alt rundt meg skal ha veskeform.
Hva blir det neste? Veskeformet kaffetrakter? Veskeformet PC, brødrister eller printer?
For selv om det kan komme noe overraskende på denne radioprodusenten, har jeg som forbruker behov for en radio som har grei lyd, er brukervennlig og tar seg ok ut. Kvinne eller ei.
Trenger jeg veske, så kjøper jeg meg en veske. Ikke en radio.
Er du enig i at produsenten bommer med dette produktet? (Avsluttet)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.