Rydd opp i forsikringene dine!

Hva er du forsikret for og hva betaler du? Rydder du opp i dine forsikringer kan du fort spare store beløp. Det er nemlig tusenvis av nordmenn som er dobbeltforsikret, og du kan være en av dem!

Landsorganisasjonen (LO) har tidligere anslått at 10 prosent av deres medlemmer hadde dobbel innboforsikring.

Inkludert i fagforeningskontigenten lå det nemlig en innboforsikring, i tillegg til at mange medlemmer hadde tegnet privat forsikring.

Det vil si at LOs medlemmer betalte mellom 50 og 60 millioner kroner for en forsikring som de allerede hadde. Det er penger ut av vinduet!

Eksemplene er flere... Mange tegner for eksempel avbestillingsforsikring og reiseforsikring hver eneste gang de skal på utenlandstur. Reisen betales så i sin helhet med kredittkort hos reisebyrået. Det mange da glemmer er at reiseforsikring ofte er inkludert i kredittkortselskapenes totalpakker!

Har du for eksempel et Visa Gold/Premier eller et Eurocard Gold kort, er reiseforsikring en av tilleggstjenestene som er inkludert. Den eneste forutsetningen er at hoveddelen av reisen betales med kortet..

Pass på at du får de rabattene du har krav på!

Det er ikke bare fagforeninger som gir deg forsikringstilbud. Er du medlem i Norsk Motorsykkel Union gir medlemsskapet deg prosenter på din forsikringsavtale hvis du er kunde i Storebrand. Du må imidlertid selv si ifra til Storebrand om at du er medlem i Nmcu for å få rabatten. Har du husket det?

NAF MC har også en tilsvarende avtale for sine medlemmer som er forsikret i Gjensidige. Pass på at du får med deg det du har krav på!

Følg med på forsikringsprisene

Det er ikke lett å følge med i forsikringsjungelen, men tar du deg tid til å sette deg litt inn i tilbudene kan det fort være penger å spare. Prisene på bilforsikring er et godt eksempel på at forskjellene mellom selskapene er stor. Bytter du bil, er ung og bor i en storby kan du være sikker på at forskjellene mellom de ulike selskapene er store. Ta deg derfor tid til å sammenligne tilbudene fra de ulike selskapene.

Det enkleste er å bruke nettet. Går du inn på de ulike selskapenes nettsider og forteller om deg selv og din skadehistorie vil du raskt få en tilbakemelding, og står sterkere rustet til å diskutere pris i ditt nåværende selskap.

Husk at dette er kjøpers marked! Forsikringsselskapene slåss om nye kunder og gir nødig slipp på dem de allerede har satt klørne i. La deg derfor ikke avfeie med glinsende reklamebrosjyrer og skryt. Og ikke minst: Ikke vær redd for å stille dumme spørsmål. Forsikringsselskapenes ansatte skal vite hvilket produkt de selger, og hva du bør velge. Begynner de å fomle med svarene, kan det sees som tegn på at spørsmålene slett ikke var dumme, men at deres tilbud kanskje ikke er det beste for deg.