DYRT Å RINGE: Netflix oppgir et 800-nummer for sin kundeservice, og det samme gjør store selskaper som Apple. Forbrukertilsynet krever at de endrer dette, for å ikke bryte markedsføringslovens bestemmelser om kostnadsfri kundeservice. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
DYRT Å RINGE: Netflix oppgir et 800-nummer for sin kundeservice, og det samme gjør store selskaper som Apple. Forbrukertilsynet krever at de endrer dette, for å ikke bryte markedsføringslovens bestemmelser om kostnadsfri kundeservice. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Risikerer høye telefonregninger etter prat med kundeservice

Ringt Netflix eller Apple? - Be om pengene tilbake!

Kundene må ringe spesialnummer, men det er ikke lov.

Forbrukertilsynet, tidligere Forbrukerombudet, har vært klare på følgende i over et halvt år: Det er ikke lov å bruke spesialnummer for kundeservice.

Kundeservice skal ikke koste mer enn andre samtaler, og derfor er det ikke lov å be kundene ringe for eksempel dyre femsifrede nummer eller 800-nummer.

Mange har gjort som tilsynet krever, og gått over til vanlige telefonnummer – som i praksis er «gratis» å ringe. Men for eksempel Netflix, som tidligere har fått brev fra tilsynet, har fortsatt et 800-nummer.

Etter en mengde tips fra forbrukere sender tilsynet nå ut nye brev til en rekke store selskaper. Blant disse 28 finner vi Apple, som i likhet med Netflix har et 800-nummer for kundeservice.

- Dette er ikke lov. Skal du ringe kundeservice, skal du ikke betale noe mer enn hva ordinære nummer koster, understreker direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet til Dinside.

800-NUMMER: Her ser du hvordan Netflix til venstre og Apple til høyre viser til 800-nummer for kundeservice. Disse koster som oftest rundt én krone minuttet å ringe, og bryter derfor reglene om at kunder i praksis skal få gratis kundeservice. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
800-NUMMER: Her ser du hvordan Netflix til venstre og Apple til høyre viser til 800-nummer for kundeservice. Disse koster som oftest rundt én krone minuttet å ringe, og bryter derfor reglene om at kunder i praksis skal få gratis kundeservice. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Truer med straff

- Netflix og Apple er ikke norske selskaper. Spiller det noen rolle?

- Nei. De retter seg mot norske forbrukere i det norske markedet, og da gjelder markedsføringsloven, svarer Haugseth.

KREVER ENDRING: Direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet må nok en gang gå ut og kreve at selskaper fjerner spesialnumrene til kundeservice. Foto: Forbrukertilsynet
KREVER ENDRING: Direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet må nok en gang gå ut og kreve at selskaper fjerner spesialnumrene til kundeservice. Foto: Forbrukertilsynet Vis mer

- For eksempel Apple tilbyr også kundene å bli oppringt, som da ikke vil koste noe. Spiller det noen rolle?

- Nei. Kravet er at man ikke skal være nødt til å betale mer enn grunntakst for å ringe kundeservice.

- Og hva gjør dere om selskapene ikke følger kravene deres innen tidsfristen, som går ut om bare tre uker?

- Da må vi vurdere sanksjoner; skru til skruen noen hakk, og sette hardt mot hardt. Men vi legger til grunn at de følger opp, sier direktøren, som gjerne tar imot flere tips om selskaper som ikke følger kravene.

Dinside har snakket med både Apple og Netflix sine norske pressekontakter, for å la dem svare på kritikken. Det har de foreløpig ikke klart.

Du kan få pengene tilbake

800-numrene som Apple og Netflix oppgir, koster for eksempel 0,99 kroner hvert minutt hos Telia og Telenor, og 1,10 kroner hos OneCall.

Da taksten også løper i eventuell ventetid, kan det fort bli noen tiere hver gang du ringer.

Men med loven i hånd kan du, i alle fall i teorien, få hjelp.

- Har du fått en høy telefonregning, kan du kreve pengene tilbake fra selskapet du kontaktet, sier Haugseth.

Har du for eksempel ringt 800-nummeret til Apple for å få hjelp, kan du altså kreve at Apple refunderer utgiftene dine.

Haugseth kjenner ikke til historier hvor folk faktisk har gjort dette, men vil gjerne høre dem. Har du prøvd eller fått tilbake slike penger? Hør fra deg under artikkelen, eller send oss en e-post!