IRRITERENDE: Telefonsalg topper klagestatistikken hvert år. Mange av klagene kommer fra medlemmer som blir oppringt av samarbeidspartnere, selv om de har reservert seg mot telefonsalg. Dette er ulovlig, men ifølge Forbrukertilsynet følger ikke alle reglene. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
IRRITERENDE: Telefonsalg topper klagestatistikken hvert år. Mange av klagene kommer fra medlemmer som blir oppringt av samarbeidspartnere, selv om de har reservert seg mot telefonsalg. Dette er ulovlig, men ifølge Forbrukertilsynet følger ikke alle reglene. Foto: Shutterstock / NTB ScanpixVis mer

Telefonsalg som medlem av fagforbund og kundeklubber

Ringer reserverte kunder – nå risikerer de straff

Medlemmer plages av ulovlig telefonsalg fra samarbeidspartnere. Nå har myndighetene fått nok.

Som medlem av fagforbund, kundeklubber eller medlemsorganisasjoner øker sjansen for telefonsalg. Ofte inngår det medlemsfordeler som billigere forsikring, og selskapene som leverer fordelene vil sikre seg kunder blant medlemmene.

Medlemmer som har reservert seg mot telefonsalg skal ikke bli oppringt om slikt. Men det blir de likevel, ifølge Forbrukertilsynet, som mottar tusenvis av klager på telefonsalg hvert år.

Nå har tilsynet fått nok av det ulovlige telefonsalget.

Og i et brev til en uvanlig lang rekke norske organisasjoner og selskaper krever de full stans.

FÅTT NOK: Direktør i Forbrukertilsynet Elisabeth Lier Haugseth har sendt et brev til en lang rekke norske selskaper og organisasjoner, hvor de blir bedt om å følge loven for telefonsalg. Foto: Forbrukertilsynet
FÅTT NOK: Direktør i Forbrukertilsynet Elisabeth Lier Haugseth har sendt et brev til en lang rekke norske selskaper og organisasjoner, hvor de blir bedt om å følge loven for telefonsalg. Foto: Forbrukertilsynet Vis mer

Dette er ulovlig

– Vi ser at en del medlemsorganisasjoner tar kontakt direkte med medlemmene sine på vegne av samarbeidspartnerne sine, forteller direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet til Dinside.

For dem som ikke har reservert seg mot telefonsalg, er dette uproblematisk.

Også de som er reservert mot telefonsalg kan ringes opp av selskaper de allerede er kunde hos. For eksempel en mobiloperatør som vil anbefale en kunde et nytt abonnement.

Men: Er du medlem av for eksempel Coop, og har reservert deg mot telefonsalg, kan ikke Coop ringe deg og tilby forsikring fra If. Det er dette mange organisasjoner virker å ha misforstått.

Derfor har Forbrukertilsynet nå sendt et brev til 49 norske foreninger og selskaper, hvor de ber alle slutte med telefonsalg på vegne av partnere til medlemmer som har reservert seg mot telefonsalg. Blant annet fagforbundene under Akademikerne og LO, Coop, Trumf, Obos og Huseiernes Landsforbund.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nekter for ulovlig salg

Tilsynet vil ikke ut med hvilke medlemsorganisasjoner de har fått flest klager på. Brevet går ut til mange, og ikke alle på grunn av konkrete klager.

Obos forteller Dinside at de ikke har gått gjennom brevet ennå, og vil derfor ikke kommentere saken. Fellesforbundet nekter for at de har drevet med telefonsalg, bare spørreundersøkelser.

Vi har tidligere fortalt hvordan reserverte Coop-medlemmer har fått telefonsalg for If-forsikring, i strid med reglene Forbrukertilsynet påpeker i brevet.

- Fordi vi har et kundeforhold til medlemmene våre, og gjennom det samtykke som blir avgitt ved innmelding, har Coop anledning til å ta kontakt med medlemmene per telefon for å informere om medlemsfordeler, mener kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge, som forteller at de har gitt et telefonsalgfirma denne jobben.

- Vi mener at vår praksis er i tråd med de lover og regler som gjelder. Skulle Forbrukertilsynet være av en annen oppfatning, vil vi selvsagt umiddelbart endre vår praksis, fortsetter han, og tipser medlemmene om å reservere seg mot salget direkte hos dem.

Truer med straff

– Nå forventer vi at organisasjonene går gjennom rutinene sine, og slutter å kontakte reserverte medlemmer på vegne av samarbeidspartnere, sier Haugseth.

Reglene rundt dette er ikke noe nytt

Det eneste nye er at organisasjonene ikke lenger kan innhente generelle samtykker om telefonsalg: Du må nå takke ja til telefonsalg fra samarbeidspartnerne én etter én.

I brevet påpeker tilsynet at de ikke lenger heter Forbrukerombudet, men Forbrukertilsynet. Dermed er veien fra ord til handling er kortere, og de minner om at de lettere kan ilegge mulkt og gebyrer om ikke bransjen skjerper seg.

– Og hva bør man som forbruker gjøre, om man opplever slikt telefonsalg selv om man har reservert seg?

– Ta gjerne kontakt med oss, så vil vi vurdere å se nærmere på det, svarer Haugseth.