Riktig mat til trening

Hva bør du spise før du før du trener? Og hva bør du unngå? Her er fem tips til riktig kosthold for deg som trener.

Det kan være vanskelig å vite hva du skal spise i forbindelse med en treningsøkt. Her er fem tips fra ernæringsekspert Hanna Hånes:

1) Spis først
Du bør ikke trene på tom mage. Mange tror at når de skal slanke seg bør de trene uten å spise først, men det er galt.

- Du bør spise noe i løpet av de siste to timene før du trener, sier Hånes til Mozon.

2) Hold disiplinen
- Man føler seg bra og flink etter å ha trent, men det betyr ikke nødvendigvis at du har forbrent så veldig mange kalorier. Om du drikker brus etter treningen kan det fort bli mer inntak enn forbruk av kalorier, sier Hånes.

Dersom kroppsvekten er problemet, bør du heller spise middag eller et annet normalt måltid etter treningsøkten. Hvis du har spist litt før treningen vil du ikke være så sulten etterpå.

Hvis du ikke trener på grunn av vekta, trenger du derimot ikke å tenke like mye på kaloriene.

3) Spis lett
Maten du spiser bør ikke være tung, og kjøtt og fett er det lurt å holde seg unna. I stedet anbefaler Hånes å spise brød, müsli, frukt eller lignende. Det er enkel mat som ikke gjør deg stappmett.

4) Forsiktig med sukkeret
Noen kan reagere på å spise sukker før en treningsøkt, ved at blodsukkeret faller igjen etter en stund. Derfor bør du unngå brus og andre søtsaker like før treningen.

For de som trener hardt og lenge kan det derimot være greit å få i seg litt sukker underveis. Langvarig kondisjonstrening kan for eksempel tappe energilagrene slik at det blir nødvendig med et lite påfyll. Men for vanlig trening er energitilskudd slett ikke nødvendig.

Med moderat mosjon - som litt enkel sykling i en halvtime, forbrenner en kvinne omtrent 150 kilokalorier, en mann litt mer. Drikker du en halvliter med brus rett før eller etter treningen, inntar du omtrent 250 kilokalorier. Det vil si at du får i deg omtrent 100 kilokalorier mer enn du ble kvitt under treningen.

5) Drikk vann
- Drikk vann før og etter treningen så holder du væskebalansen i kroppen på plass. Uten nok væske blir du sliten og slapp, forteller Hånes.

Vann er den beste tørstedrikken for idrettsfolk. Men pass på at du ikke drikker så mye vann rett før og under treningen at det blir en belastning på kroppen i stedet for en styrke.

 

Mozon.no, 02.09.2005