Forbrukslån og kredittkort

Reklame for kredittkort - mange bryter loven

Forbrukertilsynet har bedt selskapene om å ordne opp.

BRYTER LOVEN: 36 av de 48 aktørene som ble sjekket, brøt reglene om markedsføring av kredittkort og forbrukslån. Foto: Jon Olav Nesvold/NTB scanpix
BRYTER LOVEN: 36 av de 48 aktørene som ble sjekket, brøt reglene om markedsføring av kredittkort og forbrukslån. Foto: Jon Olav Nesvold/NTB scanpixVis mer

Forbrukertilsynet har gjennomført en gjennomgang av annonser for kredittkort og forbrukslån. Den viser at det er mange aktører som bryter loven, og av de 48 aktørene som ble sjekket, var det et stort flertall - hele 36, som brøt loven.

I denne runden lå fokuset på Internett, radio og aviser.

Avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet, Jo Gjedrem, forteller til Dinside at det gjelder flere ulike typer brudd, og at noen er mer alvorlige enn andre.

Jo Gjedrem er avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet. Foto: Kimm Saatvedt.
Jo Gjedrem er avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet. Foto: Kimm Saatvedt. Vis mer

- Noen mangler elementer som informasjon om pris, noen har skrevet med for liten skrift og så er det enkelte som mangler informasjon helt, sier han og legger til at de har tatt kontakt med 25 selskaper som er alt fra banker, markedsføringssider og agenter.

I en pressemelding skriver Forbrukertilsynet at de også fant flere tilfeller av lovnader om raske lån, enkel søkeprosess og annonser der det kun var oppgitt minste rente, ikke høyeste.

Gjedrem sier at selskapene som bryter markedsføringsloven kan straffes med tvangsgebyr, men at de ikke har fattet noe forbudsvedtak i denne omgang. Han understreker dog at det kan bli aktuelt senere.

Gebyret avhenger av størrelse på selskapet og kan bli fra 100 000 kroner og over 1 million.

- Har skjedd en feil

Nordax Bank er en av aktørene som er blitt kontaktet av Forbrukertilsynet. I dette tilfellet var det på grunn av manglende prisopplysning i en annonse på nett.

- For Nordax' del er vi tydelig på at vår markedsføring skal leve opp til de krav og regler som finnes, og at informasjonen skal være transparent og korrekt, skriver Andreas Frid, kommunikasjonssjef for Nordax Bank, i en e-post til Dinside.

Han forteller at det har skjedd en feil i produksjonen av annonsene med en av deres underlenverandører.

- Det var ikke intensjonen med annonsene, og det er nå rettet og vi har justert våre prosesser for å hindre at det skjer igjen, avslutter han.

Her mangler det opplysning om pris. Foto: Forbrukertilsynet
Her mangler det opplysning om pris. Foto: Forbrukertilsynet Vis mer

Overfor Dagens Næringsliv sier Cecilie Miller, kommunikasjonssjef i Santander Consumer Bank, at annonsene med dårlig merking av kostnader ble fjernet umiddelbart.

– Vi har alle intensjoner om at våre produkter markedsføres i henhold til gjeldende regelverk, og er det noe vi ikke gjør godt nok vil vi ta grep og rette opp med en gang, sier hun til avisen.

Disse har fått brev

Forbrukertilsynet har også sendt brev til disse selskapene:

  • Axo Finans
  • Bank Norwegian
  • SEB Kort Bank AB
  • Centum Finans
  • OY Salus Group
  • Thorn Norge Finans AS
  • VIP Communications AS / Resurs Bank
  • Monobank
  • Lendo
  • Komplett Bank
  • Gjensidige Bank
  • Effektiv Markedsføring AS
  • Nettbureau AS
  • Fagweb / Dinero
  • Tjenestetorget AS
  • Sparebanken Sør

Tolker loven strengt

En ny forskrift ble innført i 2017 som gjorde det ulovlig å lokke med bonuser, rabatter og andre tilleggstjenester der lovnadene om disse gis større oppmerksomhet enn hva lånet faktisk koster. I pressemeldingen skriver Forbrukertilsynet at de tolker loven strengt og at de har tatt opp alle saker de har kommet over, uansett alvorlighetsgrad.

– Vi ser at det er mange som fortsatt ikke følger reglene. For to år siden ble reglene strengere, og dette burde aktørene være kjent med nå, seier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet, i pressemeldingen.

Forbrukertilsynet har bedt selskapene om å fjerne eller endre den ulovlige markedsføringen.