Reklamasjon: Må være en mangel

Du kan reklamere når du har kjøpt en vare med mangel.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Men når er det en mangel?

  • Ikke som avtalt. En vare har en mangel dersom den ikke er som dere har avtalt.

    Har selgeren sagt at minidisc-spilleren tåler å bli brukt på dine daglige joggeturer, må den også gjøre det.

    Husk: Produktet skal ha de egenskaper og den kvalitet som selgeren har opplyst direkte til deg eller gjennom sin markedsføring.

  • Feil. Hvis det ikke er avtalt noe spesielt med hensyn til varens kvalitet kan du likevel forvente at produktet har samme egenskaper og holdbarhet som tilsvarende ting i samme prisklasse.

    Eksempel: En CD-spiller som ikke åpner plateskuffen har selvsagt en alvorlig mangel.

    Loven sier at alle feil som oppstår de første seks månedene skal regnes som fabrikkfeil, hvis ikke selgeren beviser noe annet. Det vil si at selgeren har bevisbyrden. Etter de første seks månedene er imidlertid utgangspunktet at du som kjøper har bevisbyrden.

    Det er da nok at du påviser overfor selgeren at varen ikke er i samsvar med avtalen eller lovens krav. Selgeren har da en undersøkelsesplikt, det vil si en plikt til å undersøke årsaken til feilen. Finner ikke selgeren årsaken eller skyldes årsaken at varen har hatt for dårlig kvalitet, er det en mangel.

  • Artikkelen fortsetter under annonsen

  • Feil bruk. Det vil derimot ikke være en mangel hvis feilen skyldes unormal slitasje eller uriktig bruk - for eksempel i strid med instruksjonene i bruksanvisningen.
  • Brukte gjenstander. Brukte gjenstander selges ofte med klausulen"som den er". Det gjøres for å begrense dine klagerettigheter.

    Til tross for et slikt forbehold vil det fortsatt være en mangel dersom varen er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å regne med i forhold til det som er opplyst, prisen og alderen på varen.

    Det vil også være en mangel dersom selgeren har holdt tilbake opplysninger av betydning, eller at varen ikke har de egenskaper som selgeren har opplyst.