Reisen erstattes uansett årsak

Har du betalt en reise som må innstilles eller som blir vesentlig endret har du krav på pengene tilbake – uansett årsak. Dette ifølge Forbrukerrådet. Flyselskapet, reiseselskapet og andre transportører kan ikke vise til force majeure-klausulen eller henvise til kompliserte avbestillingsvilkår.

Denne juridiske avklaring kom etter at en SAS-kunde i samarbeid med Forbrukerrådet i Rogaland nylig fikk medhold av reisebransjen selv representert ved Næringslivets Servicekontor for Markedsrett.

Kunden fikk hele kjøpesummen for billetten Sola-Zurich tilbake fordi det før avreise var klart at returen ikke kunne gå som planlagt på grunn av streik i SAS.

- Hvis reisen din blir innstilt eller vesentlig endret, kan du heve kjøpet og kreve hele kjøpesummen tilbake, uansett hva årsaken til innstillingen er. Flyselskapet eller reisebyrået kan ikke nekte ved å vise til force majeure-klausulen eller til spissfindige avbestillingsvilkår, sier jurist Jon-Andreas Lange ved Forbrukerrådet til DinSide.

Ifølge Lange spiller det ingen rolle at årsakene ligger i forhold som selskapet ”ikke er herre over”

- Alminnelige kontraktsrettslige prinsipper levner liten tvil om at har du betalt for en vare som ikke blir levert, så plikter selgeren å betale deg full erstatning, sier Lange som er glad for at bransjen selv nå innrømmer dette.

Mange uvitende

Lange oppfordrer sterkt de reisende til å kreve sin rett overfor reiseselskaper, flyselskaper og andre transportører.

- Mange er ikke klar over sine rettigheter og det forekommer nok titt og ofte overtramp fra reiseselskapenes side, sier Lange.

I tillegg til retten til erstatning minner Lange om at selskapet ikke kan trekke fra avbestillingsgebyr i denne type saker.

Blir en reise innstilt har du altså krav på full refusjon ifølge forbrukerrådet. Men hva menes med ”vesentlig endret”?

- Det er klart her ligger det rom for skjønn. Dersom du og selskapet ikke er enig om at reisen er blitt vesentlig endret, enten ved forsinkelse eller at kvaliteten var en helt annen enn den du bestilte, så bør du ta kontakt med forbrukerrådet i ditt fylke i første omgang, og vurdere rettslige skritt i neste, sier Lange.

Kun erstatning for aktuelle reise

Han presiserer at erstatningskravet kun gjelder den reisen som er betalt – ikke tap som følge av forsinkelse eller andre endringer.

Les mer om dine rettigheter i disse artiklene:

1497 TARGET="_top">La flytoget betale flybilletten

1537 TARGET="_top">Når får du gratis taxi?

2183 TARGET="_top">NSB gir deg drosje ved forsinkelse