BYTTE BANK? Regjeringen tror at muligheten til å beholde kontonummeret sitt kan gjøre at flere velger å ta steget med å bytte bank. Foto: Kirsti Østvang
BYTTE BANK? Regjeringen tror at muligheten til å beholde kontonummeret sitt kan gjøre at flere velger å ta steget med å bytte bank. Foto: Kirsti ØstvangVis mer

Personlig kontonummer:

Regjeringen: Dette vil gjøre det enklere å bytte bank

Vil at du skal kunne beholde kontonummeret ved bankbytte. Forbrukerrådet mener det fins andre, og bedre alternativer.

Da regjeringen la frem sin felles, politiske plattform nylig, kunne man finne følgende punkt under tiltak for å bedre forbrukernes rettigheter:

«Regjeringen vil vurdere tiltak som kan gjøre det enklere å bytte bank, herunder mulighet for at kontonummer følger kunden, ikke banken».

Allerede i 2007 ble det gjort en vurdering av å innføre slike personlige kontonummer. Men er dette det gunstigste tiltaket for å gjøre det enklere for folk flest å bytte bank?

For dyrt

Konklusjonen i 2007 var at Finansdepartementet foreløpig ikke ville kreve innføring av personlige bankkontonumre som kan overføres ved bankbytte. Den gangen uttalte de at med datidens teknologi så det ut til at kostnadene ville bli for store i forhold til nytteverdien.

I 2013 var både finansministeren den gang, Sigbjørn Johnsen (Ap) og Forbrukerrådet igjen på ballen, hvor slike flyttbare kontonummer ble nevnt som et ledd i å bedre konkurransesituasjonen i bankmarkedet.

Nå har altså regjeringen nok en gang løftet frem dette som en mulighet.

Statssekretær Geir Olsen (Venstre) i Finansdepartementet tror det at det ikke er mulig å ta med seg kontonummeret ved bytte av bank for noen kan heve terskelen for å bytte.

- Regjeringen er opptatt av at det skal være enkelt å bytte bank, og vil derfor vurdere tiltak som kan gjøre det enklere, som for eksempel mulighet for at kontonummer følger kunden, ikke banken, sier Olsen.

Han viser til at det at man kan ta med seg mobilnummeret sitt hvis man vil bytte mobilabonnement har vært avgjørende for konkurransen i mobilmarkedet og har sørget for å presse prisene ned.

Andre løsninger?

Jorge Jensen, fagdirektør for Finans i Forbrukerrådet, sier til Dinside at de var med i utvalget som utredet dette for over ti år siden.

Selv om Forbrukerrådet ikke har mistet troen på at muligheten til å ta med seg kontonummeret fra en bank til en annen ville vært smart, påpeker Jensen at de har sett andre løsninger som har kommet til og blir populære.

- Den teknologiske utviklingen har gjort at vi oppnår sikker betalinger uten å ha en spesielt kontonummer gjennom hele livet. Forbrukere i Norge er blitt storbrukere av betalingsløsninger på mobiltelefon på kort tid. Disse baserer seg på nummeret til bankkortet og ikke kontonummer. Fremtiden ligger nok i denne typen betalingsløsninger og ikke fakturaer hvor man skriver ned nummeret, sier Jensen.

Han viser dessuten til Nederland som eksempel, der banken plikter å videresende regninger for sine tidligere kunder til kundens nye bank.

Også statssekretær Geir Olsen påpeker at det skjer store omveltninger innen betaling, både teknologisk og regulatorisk.

- Nye tjenester gjør det mulig å betale på nye måter, og utviklingen vil trolig skyte fart, blant som følge av nye EU-regler som åpner bankmarkedene for nye aktører og tjenester, sier Olsen.