Reagerer på kontogebyret

Forbrukerrådet reagerer sterkt på at bankene tar opptil 100 kroner i gebyr når du sier opp en konto.

Publisert
Sist oppdatert


- Gebyrene for å avslutte konti, og spesielt de gebyrene for avslutning i forbindelse med bytte av bank, etter vårt syn uakseptable, sier Lasse Billington, økonomisk rådgiver ved Forbrukerrådets sekretariat.

Låsende

Slike gebyrer er konkurransehindrende byttekostnader for kunder som ønsker å bytte bank, ifølge forbrukermyndighetene.

- De har en innelåsende og konkurransebegrensende virkning, sier Billington.

Banknæringen viser til at de har kostnader forbundet med å avslutte konti. Det har Forbrukerrådet forståelse for, men viser til praksis i andre bransjer.

Dette gjør du

- Det at en kunde skal betale for å avslutte et kundeforhold er særegent for banknæringen. Det er ikke akkurat dagligdags i andre næringer, sier Billington.

I likhet med DinSide anbefaler han en enkel fremgangsmåte for å slippe gebyrene: Ikke si opp kontoen.

- Vi anbefaler at folk bare lar kontoen være inaktiv. Det bør kunne medføre at bankene kutter ut disse gebyrene. Å opprettholde inaktiv konti vil jo gi dem uønskede kostnader, sier Lasse Billington.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer