Råtne triks i kjøledisken

Den daglige handlerunden: Varme kjøledisker og varer som har gått ut på dato. Kjenner du deg igjen?

Har du noen sanksjonsmuligheter når du opplever dårlig kvalitet i matbutikkene? Og hva gjør du om det skjer gjentatte ganger?

Mange norske matbutikker tar ikke ansvaret sitt alvorlig. De selger mat som ikke er kjølt på forsvarlig måte, eller som har overskredet holdbarhetsdatoen.

Råtten kyllingfilet

I forrige uke åpnet vi en pakke med råtten karbonadedeig, uken før var det kyllingfileten som var råtten. Ingen av datoene tilsa at kjøttet skulle være dårlig. Årsaken må så vidt vi kan skjønne altså være uhensiktsmessig oppbevaring.

For noen uker siden kom vi hjem med brownies som var en måned for gammel. Noe av kjøttet vi fant i kjøledisken for et par uker siden hadde gått ut på dato.

Vi har utallige eksempler, og det har sikkert du også.

Butikkene betaler som oftest pengene tilbake, beklager hendelsen, og forsikrer oss om at de ikke skjønner hvordan det kan ha skjedd. Når du har fått samme forklaringen ti ganger, begynner du å lure på troverdigheten deres.

Som forbruker utsettes du både for en økonomisk og en helsemessig belastning. Det er sikkert mange som ikke orker å dra tilbake til matbutikken og klage. De dårlige varene går i søpla, og pengene er tapt. I beste fall. Spiser du den dårlige maten risikerer du å bli syk.

- Vær rebelsk

Forbrukerrådet ser svært alvorlig på saken. Informasjon og klaging over gammel, ukjølt og fordervet mat er en del av hverdagen til næringsmiddelansvarlig Stine Sem i Forbrukerrådet.

- Vi opplever dårlig matvarekvalitet som et gjentagende problem. Matbutikkene har slett ikke den kontroll som er nødvendig for å sikre en bra kvalitet, sier Stine Sem.

Sem mener at den eneste måten å komme problemet til livs på, er å få forbrukerne opp på barrikadene.

- Grav i dybden i kjøledisken, når du handler. Vær rebelsk! La det gå sport i å finne de gamle og fordervede varene. Si fra til butikkene med en gang, still spørsmål, still krav eller ring til lokalavisen, sier Sem.

Stine Sem forklarer at også næringsmiddelsbransjen er frustrert.

- De produserer jo varer som lever opp til forventede krav, og ser etterpå at varene blir ødelagt i siste ledd i matvarekjeden, altså i butikkene.

- Opplever du gjentatte ganger kjøledisker som er for varme eller overfylte, eller kommer du hjem med gammel eller fordervet mat, bør du klage til det kommunale næringsmiddeltilsynet, sier Sem.

Det kommunale næringsmiddeltilsynet er det øverste organet i Norge når det gjelder klager på matvarekvalitet.

Stine Sem forklarer at Forbrukerrådet vurderer å lage en side på Internett hvor det skal være mulig for forbrukeren å registrere sine uheldige matvarekjøp.

De ansatte er problemet

Informasjonsdirektør i Coop Norge, Bjørn V. Kløvstad, er klar over at matkvaliteten i butikkene er et problem.

- Jeg er ikke enig i at det er et kjempeproblem, likevel er jeg enig i at dårlig matkvalitet er et problem uansett omfang. Vi jobber med kvaliteten i butikkene kontinuerlig, et prosjekt vi aldri kommer til å bli ferdig med, sier Kløvstad.

Kløvstad forteller at kvaliteten på maten i høy grad er avhengig av de menneskene som jobber i butikkene. Det er nødvendig at de følger nøye opp og sorterer i varene.

- Oppfølgingen varierer mye fra butikk til butikk, sier Kløvstad, som oppfordrer kunder som blir utsatt for dårlig kvalitet til å kontakte butikkssjefen med en gang.

- Hvis kunder opplever gjentatte kvalitetsbrudd fra en butikk, vil vi oppfordre dem til å ta kontakt med hovedkontoret, sier Kløvstad.