Raser mot sex-regninger

FAKTA: Vi sendte hele 2.633 skriftlige klager til forbrukerkontorene i første halvår i år, mot bare 2.026 klager i samme periode i fjor. Og nå er det sex-telefonene vi er mest forbitret over, viser ferske tall fra Forbrukerrådet.

Sex-telefonene regnes som 'avgiftsbelagte tjenester'. I løpet av fjoråret kom det i denne kategorien inn 479 skriftlige klager. I første halvår av år 2000 kom det inn 464 klager. Det ligger med andre ord an til en fordobling.

Skriftlige klager til Forbrukerrådet:
10 på topp 1. halvår 2000

Vare/tjeneste Klager
1: Avgiftsbelagte tjenester464
2: Transportmidler323
3: Lyd-, bilde-, og dataprodukter281
4: Håndverkstjenester274
5: Omsetning, markedsføring189
6: Juridiske spørsmål164
7: Møbler, tepper, boligtekstiler149
8: Fast eiendom136
9: Husholdningsprodukter101
10: Klær og sko81
Antall skriftlige klager for 1. - 2. kvartal 2000. Kilde: Forbrukerrådet.


Sleipe sextriks

- Telesexbransjen benytter en rekke sleipe triks. Flere og flere har gått over fra 800-numre til vanlige telefonnumre. Selskapene ringer deg opp, men legger på før du får svart. Når du da ringer tilbake, faktureres du fra første sekund, forteller rådgiver Jon Røtvold Grimsbo i Forbrukerrådet.

Minuttprisene for å ringe til disse numrene er ofte svært høy. Mange har fått seg en ubehagelig overraskelse når en telesexfaktura dumper ned i postkassa.

DinSide lyktes ikke i å få kontakt med noen av bedriftene som tilbyr telesex.

Katta i sekken

Kategorien for 'transportmidler' følger som en god nummer to på lista. Og her er det ikke overraskende bruktbiler som dominerer.

Årlig omsettes det over 350.000 bruktbiler her i landet. Folk klager ikke overraskende mest på bilene til under 30.000 kroner.

- Majoriteten av bruktbilsalgene som klages inn til Forbrukerrådet, gjelder salg mellom privatpersoner - hvor våre medlemsbedrifter ikke er involvert, hevder advokat Fredrik Lohne i Norges Bilbransjeforbund (NBF).

- Men alle klagene gjelder vel ikke private salg?

- Noen av bedriftene oppfyller ikke våre etiske retningslinjer, det er klart, innrømmer Lohne.

Forbrukerkontorene får også inn en del klager på kjøp av brukte båter og motorsykler, men lite på NSB og flyselskapene.

I fjor toppet bruktbilene klagestatistikken fra Forbrukerrådet - med god margin til 'lyd-, bilde-, dataprodukter' på plassen etter.

Bytes og watt

Lyd-, bilde og dataproduktene er på tredjeplass på klagelista for inneværende år, ikke veldig langt bak bruktbilene.

- Flest klager på dataprodukter, men også en del er misfornøyd med musikkanlegg, påpeker Jon Grimsbo.

Håndverkertjenester figurerer alltid på Forbrukerkontorenes oversikter over klager. De har bare noen færre klager enn brunevarene.

- Folk flest klager lite på snekkeren eller rørleggeren. I stedet er de misfornøyd med verkstedtjenester for bil og brunevarer samt rens av klær, sier Grimsbo.

Skriftlige klager til Forbrukerrådet:
10 på topp 1999

Vare/tjenesteKlager
1: Transportmidler771
2: Lyd-, bilde-, og dataprodukter573
3: Håndverkstjenester542
4: Avgiftsbelagte tjenester479
5: Møbler, tepper, boligtekstiler316
6: Fast eiendom257
7: Juridiske spørsmål230
8: Husholdsningsprodukter222
9: Ferie og fritid191
10: Omsetning, markedsføring182
Antall skriftlige klager for 1. - 4. kvartal 1999. Kilde: Forbrukerrådet.


Postordre og sofaer

I kategorien for 'omsetning, markedsføring' utgjør postordresalg hoveddelen av klagene. 'Juridiske spørsmål' er en samlebolk for alle klager av juridisk art.

Innen 'møbler, tepper, boligtekstiler' råder sittemøblene, altså sofaene, klagestatistikken. Under 'fast eiendom' kommer alle klager som har med eiendom å gjøre. Utrolig nok ikke eiendomsmeglere, men saker som veirett og utvendig konstruksjon.

Blant husholdningsproduktene sutrer vi ikke over ødelagte kjøleskap og komfyrer. Majoritene klager på støvsugere og damprensere, og mange av produktene har vi kjøpt hos dørselgere.