- Ranet under privat bilsalg

Finn.no-salget av bruktbilen gikk ikke helt etter planen.

BLE LURT: Bilselgeren trodd han skulle gjøre en kjempedeal og få mye mer penger for bruktbilen sin enn han ba om i annonsen på Finn.no, men det viste seg at han ble lurt. Han ga 60.000 kroner i «vekslepenger» og skulle selge bilen for 500.000 - men «kjøperne» stakk før handelen ble gjort, og tok med seg de 60.000 kronene som selgeren hadde med i kontanter. Foto: Shutterstock/NTB scanpix
BLE LURT: Bilselgeren trodd han skulle gjøre en kjempedeal og få mye mer penger for bruktbilen sin enn han ba om i annonsen på Finn.no, men det viste seg at han ble lurt. Han ga 60.000 kroner i «vekslepenger» og skulle selge bilen for 500.000 - men «kjøperne» stakk før handelen ble gjort, og tok med seg de 60.000 kronene som selgeren hadde med i kontanter. Foto: Shutterstock/NTB scanpix Vis mer

Bilsalget gikk ikke helt etter planen for den uheldige bilselgeren som hadde avertert bilen sin på Finn.no

Noe som virket som en lukrativ avtale og mer penger inn enn bilselgeren opprinnelig hadde avertert bilen for, endte med at selgeren ble frastjålet 60.000 kroner under møtet med den potensielle bilkjøperen.

Den uheldige bilselgeren mener selv det var snakk om et ran - og ber forsikringsselskapet dekke det økonomiske tapet.

Men forsikringsselskapet mener det kun er snakk om tyveri - og at de derfor ikke har ansvar for å dekke tapet.

Tilbudt 500.000 - men med en «liten» hake

Ettersom forsikringstaker - altså den uheldige bilselgeren - og forsikringsselskapet ikke er enige i hvorvidt tapet av pengene skal dekkes av forsikringen, har saken vært oppe til behandling i Finansklagenemnda Skade.

Tvisten står om hvorvidt frarøvelsen av pengene kan kalles et «ran» eller om det er snakk om et «tyveri». Dersom det er snakk om et «ran» vil dette være dekket av reiseforsikringen, men dersom det kommer inn under definisjonen «tyveri» så er det ikke dekket av forsikringen.

Den uheldige bilselgeren forklarer at han hadde annonsert en bil for salg på Finn.no for 350.000 kroner, hvorpå en person tok kontakt med ham og tilbød seg å betale 500.000 kroner for bilen - mot at bilselgeren ga ham 60.000 kroner i kontanter.

Dette sa bilselgeren seg enig i, og tok med deg 60.000 kroner i en pose, til møtet med den potensielle «bilkjøperen».

Da de møttes, satte bilselgeren seg inn i kundens bil. Med pengene i posen. Og han trodde de skulle kjøre til banken for å ordne med formalitetene rundt bilhandelen.

Det skjedde imidlertid ikke. «Kjøperen» kjørte til et helt annet sted, tok med seg posen med penger ut av bilen og sa hans «bror» skulle kjøre selgeren hjem og at han selv, altså «kjøperen», skulle komme etter i en annen bil.

Selgeren ble kjørt hjem, men både «kjøperen» og «broren» forsvant - og ble borte. Og borte var også de 60.000 kronene.

- Ikke snakk om trussel eller vold

Den uheldige bilselgeren anmeldte forholdet til politiet. Og har bedt forsikringsselskapet om å få dekket tapet av pengene via reiseforsikringen.

I reiseforsikringen er skade ved ran og overfall dekket, samt napping av eller napping fra veske som man bærer på seg - som erstattes med inntil 30.000 kroner.

Saken har vært oppe til behandling hos forsikringsselskapet flere ganger, men de har hele tiden landet på samme konklusjon:

De kan ikke se at det har vært snakk et «ran», ettersom det ifølge forsikringsselskapet ikke er sannsynliggjort at det har vært snakk om bruk av vold eller trussel om vold.

De mener det dreier seg om tyveri og ikke om ran og at bilselgeren var forledet til å tro at han skulle få pengene tilbake.

- Bedrageri, ikke ran

Finansklagenemnda Skade behandler klagesaker som dreier seg om skadeforsikringer, der forsikringstaker og forsikringsselskap ikke blir enige.

Her er de imidlertid klare og enstemmige etter å ha sett på saken:

De gir forsikringsselskapet medhold i at dette verken er snakk om ran eller veskenapping - og frikjenner forsikringsselskapet fra å utbetale erstatning til den uheldige bilkjøperen.

De kommenterer imidlertid at dette heller er snakk om bedrageri:

- Nemnda mener situasjonen ut fra denne beskrivelsen må betegnes som bedrageri, men ikke som ran, skriver de i kjennelsen.

De poengterer også at det heller ikke er snakk om veskenapping, ettersom bilselgeren ga fra seg posen med penger i den tro at handelen skulle finne sted.

- Vurder: Er tilbudet for godt til å være sant?

Geir Petter Gjefsen, leder for forbrukertrygghet hos Finn.no, sier til Dinside at det er veldig kjedelig å høre at det er noen som opplever noe uønsket i forbindelse med salg på Finn.

- Vi ønsker ikke at noen skal oppleve noe uønsket i forbindelse med kjøp og salg på markedsplassen vår, og vi oppfordrer alle som eventuelt skulle oppleve noe uønsket om å si ifra til oss, sier han.

Finn.no har en egen avdeling som jobber med forbrukernes trygghet. Gjefsen sier også at de oppfordrer alle som opplever noe straffbart om å anmelde forholdet til politiet.

Og han anbefaler alle til å vurdere om et tilbud er for godt til å være sant:

- I forbindelse med kjøp og salg på Finn, oppfordrer vi alle til å stikke fingeren litt i jorda og tenke på om et tilbud er for godt til å være sant, for da viser det seg ofte at det dessverre er akkurat det, sier Gjefsen til Dinside.

Han påpeker også at det kan være lurt å undersøke litt rundt personen man vurderer å gjøre en handel med:

- Vi oppfordrer alle til å gjøre undersøkelser rundt den du skal handle med; stemmer navnet på annonsøren med navnet på kontonummeret, er brukeren BankID verifisert, har brukeren noen vurderinger fra andre brukere, finner du opplysninger om brukeren tilgjengelig på nett, osv., sier lederen for Forbrukertrygghet.

- En viktig ting å tenke på er at dersom det skulle gå galt, er det viktig å vite hvem man kan ansvarliggjøre. Dersom man ikke vet navnet på den som står bak er sjansen stor for at politiet eller Forbrukerrådet ikke kan hjelpe deg, avslutter Gjefsen.