RAMMET AV SOLA-BRANNEN? Det er ennå uklart når det er mulig å avklare hvilke biler som er skadet og hvilke som ikke lenger er kjørbare, ifølge Avinor. Men bileiere som er rammet vil bli kontaktet av parkeringsselskapet. De fleste bilene som er skadet er ifølge forsikringsselskapene dekker av kasko eller delkasko-forsikring, men de med kun ansvarsforsikring må avvente brannårsak før de eventuelt kan få erstatning fra forsikringen til bilen der brannen startet. Foto: NTB scanpix
RAMMET AV SOLA-BRANNEN? Det er ennå uklart når det er mulig å avklare hvilke biler som er skadet og hvilke som ikke lenger er kjørbare, ifølge Avinor. Men bileiere som er rammet vil bli kontaktet av parkeringsselskapet. De fleste bilene som er skadet er ifølge forsikringsselskapene dekker av kasko eller delkasko-forsikring, men de med kun ansvarsforsikring må avvente brannårsak før de eventuelt kan få erstatning fra forsikringen til bilen der brannen startet. Foto: NTB scanpix Vis mer

Rammet av Sola-brannen? Dette er rettighetene dine

Flytrafikken ble gjenopptatt på Stavanger Sola lufthavn i morgentimene i dag. Men hva skjer med de som er rammet?

Publisert

Flytrafikken er i gang igjen etter brannen i parkeringshuset på Sola. Men hva skjer med bileierne og de øvrige reisende som er rammet, enten av at bilen deres er brannskadd eller fordi reisen ble kansellert fordi flyplassen måtte stenge?

Uavklart når bilene kan hentes ut

Avinor melder onsdag morgen på sine nettsider om at det er uavklart hvordan og når det er mulig å avklare hvilke biler som er skadet og ikke lenger er «kjørbare».

De skriver videre at det er uavklart hvordan og når det er mulig å begynne arbeidet med å ta ut de bilene som ikke er skadet og at det er sannsynlig at det vil ta en del tid før disse punktene kan avklares og bileiere kan få informasjon.

- Det vil så fort som mulig sendes kontaktinformasjon til de som har bilen sin i parkeringshuset slik at de kan henvende seg til Apcoa for å få mer informasjon om sin bil, skriver Avinor.

De understreker også at brannvesenet fraråder de som har parkert på P7 å ta i bruk bilen før de har avklart situasjonen med eget forsikringsselskap.

- Dekket av kasko eller delkasko

De fleste bileiere som er rammet av brannen i parkeringshuset på Sola, er dekket av forsikringen sin.

- Det er bransjepraksis at kasko eller delkasko dekker denne typen skade. Forbrukere som hadde biler i parkeringshuset, må kontakte forsikringsselskapet sitt dersom de har spørsmål, sier juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Thomas Iversen, til Dinside.

Forsikringsselskapene If og Frende understreker også at bileiere som er rammet av brannen, er dekket av forsikringen sin dersom de har kasko eller delkasko på bilen.

– Hvis du har kasko eller delkasko, så dekker forsikringen bilbrann. Har du kun en ansvarsforsikring på bilen, noe de færreste har, er bilbrann ikke dekket, sa informasjonssjef Sigmund Clementz i If til NTB.

Fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre Hauge, bekrefter at de fleste er dekket, fordi de fleste har enten kasko eller delkasko.

- Forsikringen vil da dekke skaden uavhengig av om bilen din er brent helt opp, eller om den kun er delvis skadet av sot eller vann fra slukningsarbeidet, sier Hauge i en pressemelding.

KAN KOLLAPSE: Selv om brannen nå er under kontroll, mener innsatsleder Frode Kleven at skadene er så omfattende at man fortsatt må ta høyde for at bygningen kan kollapse. Video: Trym Mogen og Emilie Rydning / Dagbladet Vis mer

Begrenset dekning

Hauge påpeker at en bil med kun ansvarsforsikring ikke er dekket av denne typen skade, men at du kan få dekket noe gjennom ansvarsforsikringen på den bilen som begynte å brenne dersom brannen ble forårsaket av en teknisk svikt i den gjeldende bilen. Der vil brannårsaken være utløsende for hva du eventuelt vil få dekket.

Og det en begrenset pott i den ansvarlige bilens forsikring som må dekke omfattende skader:

- Utfordringen i en slik omfattende brann er at ansvarsforsikringen til den bilen som først tar fyr er begrenset til 10 millioner kroner av den totale skaden. Denne hendelsen vil nok koste langt mer. Men foreløpig vet vi ikke hvor eller hvorfor brannen startet, så dette er det altfor tidlig å si noe om, sier Ytre Hauge.

Mange henvendelser

Allerede tirsdag kveld meldte If at de hadde fått henvendelser fra bekymrede bileiere i forbindelse med brannen.

Også Frende Forsikring forteller i en pressemelding at de har fått henvendelser fra kunder som er rammet:

- Vi begynte å få inn skademeldinger på nett i går kveld, og forventer trafikk både på nett og telefon utover onsdagen fra bil- og reisekunder, sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre Hauge.

Hva med flyreisende?

Passasjerer som ble rammet av stengningen av lufthavna tirsdag ettermiddag og kveld, har ifølge Iversen i Forbrukerrådet, krav på forpleining, ombooking eller alternativ transport.

- En brann som dette er å regne som en ekstraordinær hendelse, utenfor flyselskapenes kontroll. Ved kansellering eller forsinkelse over to timer vil passasjerene kun ha krav på ombooking og forpleining mens de venter på å reise videre. De vil ikke ha krav på erstatning etter standardiserte satser. Passasjerer som ikke ønsker å bli ombooket, kan kreve den ubenyttede billetten refundert, sier Iversen til Dinside.

Han forteller at forpleining inkluderer mat og drikke dersom forsinkelsen oversteg to timer, samt hotellovernatting dersom den reisende måtte vente over natten på ny flyvning.

- De reisende skal få informasjon fra flyselskapet om rettighetene sine når forsinkelsen eller kanselleringen er et faktum. De som ikke fikk slik informasjon, oppfordres til å kontakte selskapet direkte, sier han videre.

Ifølge Frende forsikring kan også reiseforsikringen hjelpe deg med å dekke overnatting og innhenting av transport videre:

- Hvis du er strandet eller evakuert fra flyplassen skal du først få informasjon fra flyselskapet du reiser med. Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt når du vet hva flyselskapet sier. Reiseforsikringen kan hjelpe deg med dekning av overnatting hvis du trenger det, og innhenting av transport videre, sier skadesjef på reise i Frende Forsikring, Petter Lassen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer