Rådyrt strømbytte

Det skal være gratis å bytte strømleverandør, men av og til går alt galt. Vår leser ble varslet om en regning på 1.000 kroner fra sin gamle strømleverandør.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det kan være store penger å spare på å bytte strømleverandør, og med DinSides strømkalkulator finner du raskt og enkelt ut hvor mye du sparer.

Skal være gratis

Det klare utgangspunktet er at det ikke skal koste deg noe å bytte strømleverandør.

Har du forskuddsbetalt mer strøm enn du faktisk har brukt før byttet, får du differansen tilbakebetalt fra ditt opprinnelige e-verk.

Fra Meganor til Hydro Texaco

Sigmund Dehlin bestemte seg for å bytte fra Meganor til Hydro Texaco.

- Jeg hadde vært kunde hos Meganor siden 1999, da jeg bestemte meg for å bytte strømleverandør. Jeg trodde alt var i orden, da jeg så plutselig fikk et brev og et varsel om at de vurderte å ilegge meg et gebyr på 1.000 kroner fra Meganor.

- Begrunnelsen var "manglende oppsigelse av avtalen". Såvidt jeg vet, var det da allerede sendt melding om dette fra Hydro Texaco, og jeg hadde i tillegg nevnt dette for Meganor over telefonen. Jeg bestemte meg derfor for at jeg uansett ikke skal betale de 1.000 kronene, sier Dehlin.

Hvorfor?

I avtalen Dehlin hadde inngått med Meganor, var det en oppsigelsesfrist på tre uker.

Spørsmålet blir dermed hvem som skal si opp avtalen. Er det Dehlin, den nye strømleverandøren Hydro Texaco, eller netteieren Melhus?

Dehlin overlot oppsigelsen til den nye leverandøren Hydro Texaco, som altså mener at de har oppfylt sin opplysningsplikt. Meganor mener derimot at de ikke har mottatt noen oppsigelse i det hele tatt.

Kort fortalt skylder altså alle de profesjonelle partene på hverandre, men saken har nå heldigvis fått en lykkelig løsning for forbrukeren.

Dehlin slipper å betale

Selv om Hydro Texaco ennå ikke har bestemt seg for om de vil betale tusenlappen til Meganor, har de likevel bestemt seg for at kundene som har havnet i en slik situasjon skal holdes skadesløse.

- Vi er av den oppfatning at både kundene og vi har opptrådt korrekt i denne saken. Uansett løsningen på saken skal likevel kunden slippe å betale denne regningen, bekrefter en anonym kilde i Hydro Texaco.

DinSide har fått opplyst at det hittil dreier seg om seks kunder, men her kan det være en del mørketall. Enkelte kunder kan nemlig ha betalt regningen uten å tenke noe særlig over det.

Moralen blir derfor: Pass på at ikke du betaler regningen for andres rot.