Rådyr gratis-surf

Det er ingenting som en gratis lunsj, men de fleste vet at regningen kommer før eller siden. Selskapene tar seg veldig godt betalt hvis du trenger hjelp.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Hvorfor betale når du kan få det gratis?

Telenors internettabonnementer koster for eksempel fra 98.- til 225 kroner i måneden, og da sparer du enkelt en tusenlapp eller to, på å velge en gratis internettleverandør.

Det er selvfølgelig glimrende, men vær klar over også ”gratis” tjenestene kan koste deg mye penger hvis du trenger hjelp.

Ringer du to ganger til supporttelefonen, og prater i 30 minutter hver gang, betaler du faktisk 1110 kroner hos den dyreste internettleverandøren.

Det er kanondyrt.

Blodpenger på support

Har du et vanlig internettabonnement med en fast månedlig avgift, er normalt gratis support inkludert i prisen.

Dette er annerledes på gratistjenestene. Der må du, med ett viktig unntak, betale blodpenger hver eneste gang du trenger hjelp.

Supporttelefonene er faktisk så dyre at hvis du får problemer med oppkobling eller installering, vil du fort betale et langt høyere beløp i "nødhjelp" over telefonen enn det ville kostet å betale et vanlig internettabonnement.

Hva bør du gjøre?

DinSide anbefaler likevel at du bruker gratisleverandørene. Normalt trenger man kun support i en begrenset periode, og dette er vanligvis med en gang du begynner å surfe hjemmefra.

Hva må du betale for å få hjelp?

Det er likevel verdt å være oppmerksom på hva det koster å få hjelp av gratisselskapene. Vi har sett på prisene hos ni tilbydere av "gratis-surf", og resultatene var overraskende.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Prisene på supporttelefon varierer faktisk fra null til hele 18,50 per minutt, og det blir det penger av.

Resultatene finner du her, eller ved å trykke på lenken øverst til høyre i artikkelen.

For å få en komplett oversikt over hva du må betale for å surfe på nettet, kan du gå til DinSides Surfekalkulator.