Rådyr bomtur

Årsavgift, forsikring, bensinpris og høye nybilpriser gjør Norge til et av de dyreste landene å eie bil i. Nå skal det bli enda dyrere, du må nemlig betale stadig mer i bompenger.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Fra 2002 til 2011 skal staten kreve inn 17 milliarder bompenge-kroner fra norske bilister. Dette er 8.364 kroner for hver bil.

Dyrt for pendlerene

For deg som daglig pendler med bil mellom Porsgrunn og Oslo, blir bomutgiftene betydelige. I dag må du gjennom tre ulike bompasseringer. Totalt koster disse passeringene deg 86 kroner hver dag. Når et normalt år har rundt 230 arbeidsdager, utgjør dette årlige utgifter på 19.780 kroner.

I tillegg kommer det fra 2002 en ny bomstasjon på E18 i Vestfold. Her må du ut med 20 kroner for hver passering, totalt 9.200 kroner for en dagpendler.

Det er ikke alltid like greit å være bilist med avgiftskåte politikere Vis mer

Sjekk rabattordningene

Alle bomstasjonene har ulike rabattordninger. For deg som passerer til daglig, blir det altså billigere. For vår pendler vil han kunne slippe unna med 8.850 kroner, altså en rabatt på over 55 prosent.

På den nye bommen i Vestfold vil du kunne halvere kostnadene ved å kjøpe klippekort.

Automatisk passering

Vegdirektoratet utvikler nå et system som gjør det enklere for bilistene å takle det stadig økende antallet bomstasjoner.

- Du skal kunne kjøre over hele Norge med bare én brikke og ett abonnement, sier Kjersti Danielsen, kommunikasjonsrådgiver i Vegdirektoratet. Danielsen forteller at du får rabatterte priser, samtidig som brikken vil kunne brukes til å betale for både ferge og parkering.

135 kroner hver vei

Bompengene kan utgjøre altså utgjøre en stor ekstra utgift, for eksempel på riksvei 5 mellom Fjærland og Sogndal. Der kreves bilistene for 135 kroner ved hver passering.

  • Riksvei 5 Fjærland i Sogn og Fjordane 135,-

  • Europavei 69 Fatima i Finnmark 125,-

  • Fylkesvei 207 Bjorøy i Hordaland 120,-

  • Riksvei 562 Askøybrua i Hordaland 100,-

Du må selv betale

Regjeringen utarbeidet en overordnet strategiplan over veitrafikken i Norge, den såkalte Nasjonale transportplanen. I løpet av de neste ti årene skal samfunnet bruke 45 milliarder kroner på investeringer i riksvegene. 17 milliarder kroner forventes å komme fra bomstasjonene.