Råd til selgere

- På auksjon er det markedskreftene som rår. De gode tilbudene oppnår derfor best pris, sier Tore André Godager, gründer i QXL Norge.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Godager, som nå jobber i Aftenposten, har følgende tips til deg som skal selge noe på nettauksjon:

  • 1: Tittel. Velg en lokkende tittel. Skriv for eksempel ikke bare "CD m/de Lillos". I stedet kan du skrive "de Lillos desidert beste plate nesten gratis".

  • 2: Annonsetekst.Fortell mye om produktet. Si gjerne også når det ble kjøpt, og hvorfor du selger det.

    - I en avis betaler du mer jo mer du skriver. På en nettauksjon er det gratis. Du bør derfor skrive så mye du kan om produktet, sier Godager.

  • 3: Bilde. Legg inn et bilde i annonsen. Det kan lokke flere til å gi bud.

    - Et bilde sier mer enn 1000 ord. Produkter med bilder blir derfor solgt raskere enn andre. Erfaring viser også at prisene i gjennomsnitt blir 25 prosent høyere for produkter med bilde, sier Godager.

  • 4: Utropspris. Sett denne så lavt som mulig. Da skremmer du ikke bort potensielle budgivere. Skal du selge en kostbar gjenstand, kan det likevel være hensiktsmessig ikke å sette utropsprisen til 1 krone.

    - Har du satt en minstepris, bør utropsprisen ikke ligge mer enn 20 prosent under denne, sier Godager.

  • 5: Minstepris. Du kan med fordel droppe minsteprisen dersom det er snakk om et populært produkt.

    - Det handler om å få flest mulig til å by på gjenstanden. Byr folk et par ganger og ser at minsteprisen ikke er oppnådd, gir de seg. Min erfaring er at du faktisk oppnår bedre priser uten minstepris, sier Godager.

    På den annen side kan du risikere å måtte selge en gjenstand for 1 krone (i verste fall). Setter du en minstepris uten at noen byr over den, er du ikke nødt til å selge gjenstanden. Et triks for å unngå dette, kan være å sette utropsprisen noe høyere.

    - Et annet kan være å legge varen ut med minsterpris først. Da tester du markedet effektivt. Oppnår du ikke minstepris, kan du legge varen ut uten minstepris, sier Godager.

  • 6: Budøkning. Du angir hvor mye budgiverne må by over eksisterende bud. Sett ikke dette for lavt, men heller ikke for høyt. En grei regel er at jo dyrere gjenstand, jo høyere budøkning. Mange setter den til 5 eller 10 kroner for CD'er. 25 - 50 kroner er passende for mindre møbler. Prøv deg fram.

  • 7: Varighet. Ikke la en auksjon gå over flere uker. Korte og hektiske auksjoner er mer lokkende.

    - Kortere auksjoner gir ofte bedre resultater. Jeg vil anbefale fra 3 - 7 dager. To dager er for kort tid. For populære varer, særlig teleprodukter og mobiltelefoner, er det imidlertid ofte nok med en dag, sier Godager.

  • 8: Sluttid. Ikke la budfristen gå ut om natta, tidlig om morgenen eller i ettermiddagsrushet.

    - Den beste tida er nok mellom 21 og 23 om kvelden. Da er mange innom auksjonene. Mellom 14 og 16 om ettermiddagen vil jeg også anbefale, sier Godager.

  • 9: Kontakt med kjøper. Svar raskt på eventuelle e-poster du får fra folk som er interesserte. Ta kontakt med budvinneren kjapt.

    - Da signaliserer du seriøsitet, og det hele virker profesjonelt, sier Tore André Godager.

  • 10: Gi karakter. Alle nettauksjoner har et karaktersystem, hvor brukerne gir karakterer til personer de har handlet med. Bruk det.

    Jeg vil lese de gode rådene til kjøpere