Råd mot røykeben

Råd mot røykenbein

Titusenvis av nordmenn plages av såkalte røykebein, og får smerter i beina selv etter korte spaserturer. Et sunnere kosthold og mosjon kan hjelpe mot sykdommen som stort sett rammer de over 50 år. Men det kan også være hjelp i alternativ medisin. Doktor Bernt Rognlien gir råd.

Av

- Symptomene på røykebein er at du får smerter i leggmuskulaturen når du går, sier doktor Bernt Rognlien.

- Hva er årsaken til at man får såkalte røykebein?
- Ved åreforkalkning i arteriene til bena blir blodtilførselen til beina dårlig. Vanligvis er det slik at smertene blir borte ved hvile, og at de kommer tilbake ved anstrengelse. Smertene kommer raskere hvis du løper, går fort eller går oppover. Det kjennes ut som harde krampelignende smerter i beina, og særlig leggene. Huden blir tynnere, og neglene sprø, og det oppstår lett sår som gror langsomt, sier han.

- Når bør man oppsøke lege?
- Får du sår som ikke vil gro, må du kontakte lege. Hvis blodsirkulasjonen blir så dårlig at du har smerter når du hviler kan du kontakte lege for å få vurdert om det kan hjelpe å blokke ut åren med en ballong, eller om det kan gjøres en bypassoperasjon på arterien i beinet. Blodtilførselen kan bli så redusert at muskulatur og hud dør, og da kan det i verste fall oppstå en koldbrann, og da må en lege vurdere en eventuell amputasjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hvis resultatet av en vellykket operasjon eller blokking skal vedvare, må du gjøre alt for at sykdommen ikke utvikler seg videre. Du må endre livsstil for å forebygge videre utvikling av åreforkalkning. Høyt blodtrykk bør behandles, men ikke med betablokkere som vil redusere sirkulasjonen, sier Rognlien.

Han har følgende råd å gi:

* Spis mindre sukker, kjøtt- og melkeprodukter og stekt mat. Mere fet fisk, olivenolje, grønnsaker og frukt.
* Røyking forverrer plagene, blodet blir tykkere, blodårene blir mere klebrige og det oppstår lettere blodpropp. Kullos i røyken reduserer oksygentransporten til bena og forverrer plagene drastisk, derav navnet røykeben.
* Regelmessig mosjon øker blodgjennomstrømningen til bena. Start forsiktig å øk gangdistansen gradvis. Belaster du bena helt til smertegrensen oppnår du best treningseffekt. Noter gangdistanse hver dag, etter noen uker vil du registre fremgang.
* God fothygiene er viktig. Forsøk å unngå skader og sår- de vil gro langsomt.

Rognlien foreslår også kosttilskudd og vitaminer:

* Tilskudd av E-vitamin (400 milligram daglig ) gjør blodet mer tyntflytende og karveggene mindre klebrige, forebygger blodpropp og arteriosklerose og vil bedre blodsirkulasjonen til bena.
* C-vitamin (1gram) og selen (100 mikrogram) er andre nyttige antioksidanter.
* Omega-3-fett (10 milliliter Omega-3-tran) gjør blodet mer tyntflytende, har gunstig effekt på kolesterolet. Omega 3-fett forebygger blodpropp og arteriosklerose, og bedrer også blodsirkulasjonen i små blodårer.

Urter kan også være til hjelp:

Hvitløk og vanlig løk er gunstig for å redusere kolesterol, bedre gjennomblødningen til bena, gjøre åreveggene mindre klebrige og forebygge blodpropp og arteriosklerose. Bruk mye løk og hvitløk frisk i maten.

Gingko biloba og hagtorn (Crataegus oxyacantha) har stoffer som stimulerer blodsirkulasjonen i små kar og vil bedre oksygen og næringstransport til bena. Begge har gunstig effekt på røykeben.

Det finnes også alternative behandlingsformer:

Akupunktur har gunstig effekt på blodsirkulasjonen til bena. Akupunkturbehandling kan redusere hyppighet og intensitet av plagene, og bedre funksjon og gangdistanse drastisk.Undersøkelser har vist at hudtemperaturen kan øke med 5-6 grader etter 25 minutter med akupunktur eller med TENS (transcutan elektrisk nervestimulering)

Mozon.no, oppdatert 21.08.02