Foto: Tore Godager
Foto: Tore GodagerVis mer

Prut på forlovelsesringen

På kjøpesentrene rundt om i landet kan du prute på alt fra tepper til diamanter. De gunstigste rabattene får du på dagtid, da det er få kunder i butikkene. Vi tok en test på Steen & Strøm i Oslo, og fikk opptil 10 prosent avslag på enkelte varer

En av juvelene hos Steen og Strøm er gullsmed- og urmakerenbutikken Thune. De selger eksklusive ur ifra Tag Heuer og Rolex, i tillegg til et utvalg av gull og sølvsmykker.

Det er ikke ofte det er salg på disse pyntegjenstandene, men det er mulig å prute på prisen dersom man forsøker. Vi prøvde oss på en alliansering i hvitt gull med en diamanter. Utsalgsprisen for denne var 2455 kroner, og ved en enkel forespørsel fikk vi ned prisen til 2200 kroner (ca 10,5 %).

Nå er det kanskje ikke så populært å fortelle kjæresten din at du prutet på forlovelsesringen, men dette er en liten hemmelighet som lommeboken vil sette pris på.

Gøy å prute på tepper

På Steen og Strøm er det også mulig å prute i teppebutikken. Dette er et av de få stedene i kjøpesenteret hvor det er "lov" å prute. Ifølge selger Dag Ovin er det vanskelig å prissette persiske tepper, og dette gir rom for forhandling.

De kundene som er bevisste, gjør grundige undersøkelser og kan argumentere for en lavere pris. De har muligheten til å gjøre et godt kjøp. -Vi kan gjerne ha tepper liggende inne hos oss i flere år, og selv om vi ikke har noe hastverk med å selge unna, frigjør vi både kapital og plass ved et salg. Derfor er det både koselig og gøy å diskutere pris med kundene, sier Dag Ovin.

Lettest å prute på klær

Kjøpesenterleder Beate Boman Larsen i Steen og Strøm mener at det er mer å hente på å prute i klesbutikken enn ved å prute i de andre butikkene på kjøpesenteret. Dette har sin årsak i at det er store motesvingninger i klesbransjen.

For å få solgt unna klær som ikke lenger er med i motebildet, er klesforretninger mer villige enn andre forretniger til å gi kunden et gunstig tilbud for å frigjøre utstilling- og lagerplass. Det er også slik at 20 prosent av klærne, står for 80 prosent av salget, og blir priset deretter.

De resterende 80 prosent av klærne er butikkfyll, og det som ikke blir solgt, doneres til Frelsesarmeen eller kastes.