Dagligvare-kjedene har lenge reklamert med priskutt og momsrabatter på frukt og grønt. Og i jungelen av tilbud er det vanskelig å vite hvilken kjede som er billigst.
Vår pristest avslører at akkurat nå er Coop Prix butikken for deg som vil handle billig frukt og grønt. Ingen andre konkurrerende butikker er i nærheten av de gule prisene på de sunne varene.
Handlekurven på Coop Prix ble hele hundre kroner billigere enn handlekurven til den dyreste butikken, ICA. Og hele 62 kroner billigere enn Kiwi, som lenge har reklamert for priskutt på frukt og grønt.

Bunnpris nest best
Etter Coop Prix kommer Bunnpris. Butikken tilhører samme kjede som Kiwi, men tar innersvingen på storebror når det gjeløder pris på frukt og grønt, selv om prisforskjellen ikke er betydelig.
Rema 1000 og Kiwi ligger omtrent på samme prisnivå, mens hoppet opp til resten av butikkene er stort. Rimi ligger omtrent på nivå med de store butikkene Meny og Ica.
Les også: Matvareprisene stiger
Dobbel momsrabatt
Grunnen til at Coop Prix kommer best ut skyldes kampanjen om dobbel momsrabatt. Det vil si at prisene på frukt og grønt blir redusert med 28 prosent. Kampanjen skulle egentlig opphøre for en stund siden, men Coop har fortsatt valgt å kjøre den inntil videre.
Det er viktig å merke seg at Coop Prix ikke har dobbel momsrabatt i alle sine filialer, og handler du i en butikk uten dette tilbudet, vil prisene svi mer på pungen. Vi sjekket prisene i filialen i Pilestredet Park. Ifølge Coop er det flere butikker på østlandsområdet som kjører samme kampanje
Det doble momskuttet er ikke særlig populært blant konkurrentene. Representanter fra både Kiwi og Rema 1000 sier til DinSide det ikke er rettferdig å sammenlikne de momsreduserte prisene til Coop Prix, fordi ikke alle butikkene kjeden kjører samme kampanje. De sier kampanjen bare er et "geriljatilbud", som bare brukes i butikker som går dårlig.

- Dette er selvsagt bare tull. Jeg tror alle i bransjen vår setter inn tiltak for å selge flere varer, sier informasjonsdirektør Bjørn Kløvstad i Coop.
Kløvstad sier at momskuttet ikke er eneste grunen til at Coop Prix kommer godt ut av en slik pristest, men et resultat av et lengre tids arbeid.
- Litt av tanken vår har vært å gjøre lavprisbutikkene våre bedre både på pris og utvalg, sier han.
Disse varene ble pristestet
Vi har bare tatt ut et utvalg relativt vanlig utvalg frukt og grønnsaker. Selvfølgelig er det mye mer å velge mellom i fruktdisken, men vi har konsentrert oss om et utvalg som kan sammenliknes i alle butikkene.
Vi har også valgt varer som kan sammenliknes med hverandre. Vi har for eksempel valgt epler som stort sett kommer fra samme region (med visse unntak).
Vi sjekket også prisen på tilsvarende varer på Lidl, men utvalget var så lite at vi ikke syntes det var rettferdig å sammenlikne pris.
Bunnpris | Coop Prix | Meny | Rema 1000 | Kiwi | Ica | Rimi | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Grønne epler | 1 kg | 15,90 | 12,17 | 15,90 | 13,00 | 13,07 | 17,90 | 19,00 |
Røde epler | 1 kg | 15,90 | 12,17 | 19,90 | 17,00 | 14,82 | 16,40 | 19,00 |
Gule epler | 1 kg | 16,90 | 12,17 | 19,90 | 17,00 | 19,21 | 19,90 | 19,00 |
Bananer | 1 kg | 14,80 | 10,30 | 16,90 | 14,00 | 13,95 | 8,50 | 17,00 |
Appelsin | 1 kg | 17,80 | 14,33 | 17,90 | 18,00 | 16,58 | 19,90 | 19,00 |
Pærer | 1 kg | 17,90 | 9,90 | 19,90 | 17,00 | 19,21 | 24,90 | 24,00 |
Druer | 500g | 19,90 | 20,90 | 26,90 | 26,00 | 21,84 | 29,90 | 29,00 |
Champingnon | 500 g | 17,95 | 9,95 | 19,95 | 9,50 | 17,50 | 19,95 | 19,50 |
Rød paprika | 1 kg | 34,90 | 32,33 | 44,90 | 49,00 | 37,63 | 49,90 | 39,00 |
Agurk | stk | 10,90 | 8,75 | 14,90 | 12,00 | 13,95 | 15,90 | 15,00 |
Tomat | 1 kg | 19,90 | 14,33 | 24,90 | 19,00 | 26,23 | 26,90 | 26,00 |
Poteter (løsvekt) | 1 kg | 13,90 | 6,41 | 16,90 | 12,00 | 12,19 | 13,90 | 12,00 |
SUM | 219,70 | 163,71 | 258,85 | 223,50 | 226,18 | 263,95 | 257,50 |
Sist gang DinSide sjekket prisene på frukt og grønt, kom Kiwi best ut av de store matvarekjedene. Meny endte på sisteplass. Den gangen tok vi også med en lokal forretning i Oslo, Helsfyr Vitamin torg, som viste seg å være billigst på frukt og grønt.
Se, det virker!
I fjor høst dro Kiwi i gang prisgaloppen på frukt og grønt. De kuttet prisen tilsvarende momsen, det vil si 14 prosent, fram til nyttår, for så å forlenge priskampanjen et godt stykke ut i 2008.
Målet, ifølge Kiwi, var å få folk til å spise mer frukt og grønt. Det skarpe søkelyset Kiwi og andre dagligvareforretningen har rettet mot frukt ser ut til å ha gitt, vel, frukter. For i fjor spiste vi seks prosent mer frukt enn året før.
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.