Prisene på kjedenes egne merker i Norge og Sverige

Maten er ikke alltid billigere i Sverige. På egne merker er flere varer billigst i Norge enn i Sverige.

Publisert
Sist oppdatert

Egne merker gir høyere matpriser

  1. Prisene på kjedenes egne merker i Norge og Sverige


Dette kom fram da Dagligvareleverandørenes landsforening (DLF) nylig ba AC Nielsen sammenlikne prisene på matvarekjedenes egne merkevarer.

- Undersøkelsen viste at egne merkevarer ikke alltid er billigere i Sverige enn i Norge. 31 av 59 undersøkte produkter var faktisk billigst i Norge, sier John Aas, markedssjef i DLF.

Markedspriser

28 av de 59 undersøkte varene var billigere i Sverige enn her i landet. Totalt sett var varierte prisene slik at Norge og Sverige kom omtrent likt ut.

- Dette viser at kjedene tar de prisene markedet tillater, sier Aas.

Selv om halvparten av varene er billigst i Sverige og halvparten er billigst i Norge, er prisforskjellene store over grensa.

  • På 15 av de 59 varene var prisforskjellen mindre enn 20 prosent.

  • På 11 av de 59 varene var prisforskjellen 20 - 40 prosent.

  • På 24 av de 59 varene var prisforskjellen 40 - 60 prosent.

  • På 9 av de 59 varene var prisforskjellen over 60 prosent.

  • Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer